Parti GERAKAN bakal berkubur

Parti Gerakan yang dipimpin oleh Koh Tsu Kon (gambar)  bakal berkubur tidak lama lagi. Melihat kepada perkembangan semasa dapat dilihat parti tersebut berada dalam keadaan kronik apabila ahli-ahli parti secara terbuka mengkritik Presidennya sendiri.

Bayangkan Presidennya sendiri iaitu Koh Tsu Kon dikritik oleh Ketua Wanita, pemimpin-pemimpin Kebangsaan, Bahagian dan akar umbi secara berdepan tanpa segan silu. Maknya penentangan itu berlaku secara terbuka. Malangnya politik Malaysia ini memang unik di mana pemimpin parti-parti komponen BN ini langsung tidak ada maruah termasuk Koh yang masih berdegil tidak mahu meletakkan jawatan.

Kalau di Jepun bukan sekadar letak jawatan, silap haribula gantung diri kerana malu. Namun Tsu Kon masih mampu senyum kambing dan tersengih dengan muka yang merah padam, untuk letakkan jawatan jauh panggang dari api.

Semalam Bernama melaporkan bahawa seorang pemimpin bahagian Gerakan di Kedah mengambil keputusan meninggalkan parti itu kerana tidak gembira dengan pucuk pimpinan Tan Sri Koh Tsu Koon.

Setiausaha penganjur Gerakan Kedah dan Ketua Bahagian Padang Serai, Tang Hiang Lye berkata beliau membuat keputusan itu kerana percaya Koh tidak berupaya membawa sebarang pembaharuan kepada parti dan kerajaan.

Kalaulah perkembangan ini berterusan tidak syak lagi satu lagi parti politik yang lama iaitu Gerakan akan masuk kubur dan muzium. Mungkin tidak sempat PRU 13.

Kepada pemimpin dan ahli Gerakan ayuh ramai-ramai sokong PR dan menyertai samada PAS, Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), DAP ataupun PKR. Apa tunggu lama-lama .......!!!!

Comments