Najib GAGAL TADBIR KEWANGAN NEGARA, WAJAR KENA POTONG GAJI

Saya mengharapkan Speaker Dewan Rakyat membenarkan usul Ahli parlimen Batu, Tian Chua yang mencadangkan pemotongan gaji perdana menteri ekoran "masalah dan kepincangan" yang berlaku sejak Najib Razak menjawat jawatan itu pada April 2009, diterima untuk dibahaskan.

Usul ini amat penting bagi rakyat negara ini kerana terbukti Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan gagal menguruskan kewangan negara dengan baik sehingga berlaku kepincangan yang dahsyat kepada kewangan negara. Saban tahun Ketua Audit Negara melaporkan dapatan audit beliau di mana pelbagai keraguan dan kepincangan beserta dengan bukti dikemukakan. Malangnya orang yang bertanggungjawab terhadapnya tidak dikenakan tindakan.

Jika usul ini diterima saya memohon agar Ahli-Ahli Parlimen Malaysia tidak kira dari BN atau PR dapat berhujah dengan telus, professional dan bertanggungjawab tanpa rasa takut dan prejudis. Apa yang penting kerugian berjumlah bilion ringgit Malaysia ini mesti dipertanggungjawab kepada seseorang yang berautoriti seperti Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Jangan kita jadikan Laporan Ketua Audit Negara itu hanyalah rutin tahunan laporan kepincangan dan keraguan tanpa tindakan yang berani telus dan bertanggungjawab. Sepatutnya Perdana Menteri tidak menunggu rakyat mengusulkan supaya gaji atau elaunnya dipotong, sepatutnya beliau sendiri sedar diri dan secara berani meletakkan jawatan atau menurunkan gaji serta elaunnya.

Sementara itu Tian Chua dalam kenyataannya kepada media di Bangunan Parlimen sebentar tadi memberitahu bahawa usul untuk memotong gaji itu merupakan ingatan kepada perdana menteri supaya menjalankan tugas dengan baik.

Menurut Tian Chua ini secara tidak langsung merupakan usul tidak percaya.


Usul itu difailkan mengikut Peraturan Mesyuarat 66(9) dan seharusnya Speaker meluluskannya untuk dibahaskan.

Usul pindaan ke atas Bajet 2012 untuk mengurangkan gaji sebulan perdana menteri sebanyak RM22,826.65 telah diterima oleh pejabat Yang Dipertua Dewan Rakyat, Jumaat lalu.

Comments