LYNAS : Polis masih berperangai lama bermusuh dengan rakyat


Polis bertindak tidak professional apabila menyuraikan perhimpunan kira-kira 2,000 rakyat yang membanjiri pantai Taman Gelora, Kuantan bagi menyatakan bantahan terhadap pembinaan loji nadir bumi , Lynas Corp. di Gebeng.

Dinamakan "Himpunan Hijau 109", penhimpunan itu dipendekkan oleh anggota polis yang menghalang penceramah membuat ucapan, suatu tindakan yang disifatkan tidak professional. 


Rakyat hanya berhimpun secara aman bagi menyatakan bantahan terhadap pembinaan loji yang dikhuatiri memberikan kesan pendedahan radioaktif kepada manusia.


Permit berhimpun dalam program NGO alam sekitar itu ditarik balik malam tadi atas alasan  terdapat program khidmat negara.


Pihak Majlis Perbandaran Kuantan bertindak merobohkan khemah yang didirikan pengajur.


Bagaimanapun pagi ini, mereka tetap mengadakan perhimpunan seperti yang dirancang bermula jam 8.30 pagi di bawah pemerhatian kira-kira 50 anggota polis.


Orang ramai kelihatan enggan berganjak dan membina perisai manusia tetapi selepas ditolak polis mereka menjadi marah dan mula mengebu serta meneriakkan slogan "Hidup rakyat".


Ketua Polis Daerah Kuantan Mohd jasmani Yusof  bagaimanapun tetap menegaskan supaya orang ramai bersurai. 


Presiden Persatuan Melindungi Alam Sekitar Sabah (SEPA), Wong Tack berkata dalam sebuah negara demokratik rakyat berhak untuk berganding bahu to menyuarakan pandangan, 


"Kami sangat dukacita kerana permit perhimpunan ditarik balik, ini tidak betul" katanya kesal.

Comments

Anonymous said…
Aku tengok bukannya org kuantan sangat pun yang kat situ... import je lebih pakcik. next PRU kita tengok ya... sapa yang kena???