Aziz Bari wajar DIPECAT?

Pakar undang-undang Abdul Aziz Bari wajar dipecat dari jawatannya sebagai Professor undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Ini kerana beliau telah memalukan Universiti, biadap kepada Sultan dan pelbagai kesalahan yang antaranya sentiasa memberi komen menyebelahi pembangkang. Beliau benar-benar memalukan UIAM Mungkin juga pemimpin UIAM dahulu dan sekarang merasa kesal kerana menganugerahkan jawatan Professor kepada beliau.

Itu antara hujah yang mungkin dihamburkan oleh pemimpin dan pengikut Umno yang minda tertutup dan ketinggalan zaman. Mereka sudah tentu sangat benci kepada Aziz Bari kerana berani berkata benar walaupun ianya sudah tentu memeningkan Umno.

Bagi puak-puak ini hanya Professor kangkung dan lalang serta kaki bodek sahaja yang layak menjadi Professor.

Namun begitu terbukti pelajar-pelajar UIAM dan IPT seluruh Malaysia tidak bersetuju dengan tindakan mengampu pentadbir UIAM yang menggantung Aziz Bari dan menghalang beliau dari memasuki UIAM. Satu tindakan yang berundur 50 tahun ke belakang, Di zaman IT dan dunia tanpa sempadan ini tindakan kuno seperti sudah tidak sesuai dan ditertawakan orang. Tindakan ini benar-benar memalukan dunia akademik dan negara kita sendiri.

Sebentar tadi kira-kira 1,000 orang berhimpun di perkarangan Masjid Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini bagi membantah penggantungan tugas Prof Dr Abdul Aziz Bari oleh universiti itu.

Perhimpunan aman (gambar)  yang bermula selepas selesai solat Jumaat itu majoritinya disertai golongan mahasiswa dipercayai dari pelbagai universiti serta orang awam.

Sejurus imam selesai membaca doa, laungan "Hidup Aziz Bari", “Hidup Ilmu”, “Lawan Kezaliman”, “Bebas Aziz Bari” mula bergema.

Seorang peserta himpunan kemudiannya cuba memulakan ucapan, tetapi bagaimanapun tindakan itu dihalang pihak keselamatan universiti, dan sedikit kekecohan berlaku.

Ekoran halangan itu, mereka kemudian beramai-ramai berarak dari masjid tersebut menuju ke bangunan pejabat reaktor universiti itu bagi menyerahkan memorandum.

Mereka diketuai pihak penganjur dari Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Gerakan Demokratik Mahasiswa Malaysia (Dema) serta persatuan mahasiswa kampus itu sendiri.

Sewaktu perarakan itu, sekali lagi berlaku kekcohan apabila pengawal keselamatan universiti cuba menghalang mereka menghantar memorandum tersebut menyebabkan tolak menolak berlaku.

Memorandum tersebut akhirnya berjaya diserahkan kepada Timbalan Reaktor UIAM kira-kira jam 2.20 petang.


Sumber : Harakahdaily

Comments