BN umpama Orang Tua NYANYUK

Malam tadi Ustaz Salahuddin Nasir dalam ceramahnya di Bukit Beruang membawa sebuah kisah orang tua nyanyuk. Tersebut kisah disebuah kampung seorang tuan nyanyuk satu hari pergi ke kebun getahnya untuk menebas. Sesampainya di kebun getahnya perutnya memulas. Lantas beliau cuba mencangkung namun tak boleh kerana parang panjangnya terselit dipinggal takut nanti luka pulak kaki terkena parang.

Lantas beliau mencabut parang panjangnya perlahan-perlahan dan menakik pokok getahnya untuk melekatkan parangya pada batang. Lantas beliau berlari-lari anak mencari 'port' yang sesuai untuk 'memerut.' Sebaik sahaja beliau mencangkung maka beliau terus 'melabur'. Selesai melabur beliau bangun dan berjalan dua tiga langkah dan ternampak parang panjang terlekat pada batang getahnya.

"Cilaka siapa pulak yang menakik batang getah aku sehingga rosak batang ini" (Moral dari ayat ini : Dia yang membuat salah dia menuduh orang lain - macam BN dia yang zalim dia tuduh orang lain zalim dan buat salah).
Dia sudah tidak ingat bahawa parang itu adalah parang dia dan dia yang menakik pokok getah tersebut.

Namun selepas itu terfikir pula orang tua nyanyuk itu dalam hatinya.

"Cantik pula parang ini, lebih baik aku ambil (curi)".

Orang tua itu melihat ke kiri dan kanan dan terus mencabut parang itu. (Moralnya ialah memang BN suka mencuri apabila tak ada orang melihat).

Selepas itu beliau mengintai-intai kalau-kalau ada orang melihat beliau mencuri parang tersebut. Beliau berjalan perlahan-lahan ke belakang. Tidak lama selepas itu beliau terpijak tahi (taik).

"Cis, cilaka betul, siapa pula yang berak di kebun getah aku ni, macam tak ada tempat lain ke nak berak" orang tua itu tidak ingat bahawa taik itu adalah taik dia sendiri. (Moral : Memang orang buat taik dia tidak akan mengaku dia yang buat taik. Sama macam BN pelbagai 'taik' yang dia buat tetapi dia tidak mengaku dan menuduh orang lain buat taik itu).

Orang tua mengesat-ngesat seliparnya yang terkena ke atas rumput.

Seterusnya beliau berjalan untuk balik ke rumah. Tidak lama selepas itu beliau terkejut kerana baru terbaru taik yang kuat.

"Cilaka betul siapa punya taik yang bau kuat ini, sampai ke sini baunya berak tak tentu tempat" marah orang tua itu. Dia tak ingat bahawa bau taik itu adalah taiknya sendiri sebab beliau tidak membasuhnya selepas 'memerut' tadi.

Kisah orang tua nyanyuk ini sama dengan perangai BN yang suka mencuri harta rakyat, tidak mengaku di atas  kesalahan dan kezaliman sendiri sebaliknya menuduh orang lain yang melakukannya.

Gambar di atas sekadar HIASAN

Comments