Perhimpunan BERSIH 2 tak kesampaian?

Terdapat usaha pihak tertentu yang ingin menghalang perhimpunan Bersih 2 yang diadakan pada 9 Julai ini. Langkah pertama mereka ialah membuat laporan Polis supaya tindakan awal di ambil bagi menggagalkan perhimpunan tersebut.

Ada dijangkakan bahawa usaha-usaha terancang akan digerakkan menggunakan semua pihak termasuk jabatan kerajaan. Bagi mereka perhimpunan itu amat bahaya kepada BN kerana ianya boleh membangkitkan semangat rakyat menuntut pilihanraya bersih dan telus.

Pihak-pihak terbabit hampir pasti akan menggunakan pelbagai kaedah samada ugutan ataupun kekerasan. Matlamat mereka jikapun perhimpunan itu tidak dapat dihalang sekurang-kurangnya bilangan rakyat yang berhimpun tidak ramai sudah memadai. Ini kerana mereka sudah pasti mahu perhimpunan dihadiri oleh sebilangan kecil rakyat, kalau boleh tidak sampai 10,000 orang.

Saya pasti semangat rakyat berkobar-kobar untuk menyatakan bantahan kepada kerajaan dan SPR. Mereka mahukan pilihanraya yang telus dan adil. Sejak akhir-akhir ini imej SPR semakin terus di mana aduan di mana pendatang-pendatang asing diberikan kad pengenalan dan seterusnya didaftarkan sebagai pengundi. Isu ini bukan sekadar isu pilihanraya tetapi juga melibatkan keselamatan negara di mana kerakyatan dan diberikan sewenang-wenangnya kepada pendatang asing. Mereka sanggup menggadaikan maruah dan keselamatan negara semata-mata kerana tamak dan gila kuasa.

Comments

Anonymous said…
org yg buat aduan kat polis tuuuuuu teloq tak ada ...takut bayang2 sendiri....