BERSIH : Tangkapan sebagai usaha untuk takutkan rakyat

Sehingga semalam sudah 81 orang ditangkap oleh kerana BERSIH. Biasanya orang yang lawan perkara BERSIH ialah orang KOTOR. Mengapa pula orang BERSIH hendak ditangkap sedangkan mereka BERSIH dan suci.

Ramai menjangkakan bahawa bilangan yang akan ditangkap semakin ramai dari sehari ke sehari sehingga 9 Julai dan mungkin selepas itu akan ada lagi yang akan ditangkap. Penjara-penjara mungkin penuh dan penjara-penjara sementara mungkin terpaksa dibina untuk menampung kehendak rakyat BERSIH.

Pemerhati politik mengharapkan kerajaan Malaysia supaya lebih rasional dan mengambil pendekatan adil dan berhemah dengan rakyat. Tidak perlulah mereka berdendam dengan rakyat kerana tindakan ini menyebabkan rakyat semakin benci dengan kerajaan.

Takkanlah pakai baju kuning berlogo BERSIH pun kena tangkap...tak masuk akal.....kerajaan sepatutnya mengamalkan pendekatan 1Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Mungkin ramai lagi yang akan ditangkap ........apa tujuannya mereka ditangkap ......pemerhati politik berpendapat tangkapan ini sebenarnya menambahkan semangar rakyat untuk hadir pada program SANTAI BERSIH 9 Julai ini. Mereka hanya mahu melancong ke KL sambil menyertai program SANTAI BERSIH.

Sudah tentu banyak wang dibelanjakan oleh mereka untuk membeli makanan, barangan, minyak dan keperluan lain. Bayangkan jika 50,000 - 100,000 rakyat melancong ke KL 9 Julai ini berapa banyak wang akan dibelanjakan. Sudah tentu ramai peniaga akan meraih keuntungan lumayan. KTM, Teksi, LRT, Rapid KL dan sebagai akan untung besar jika tiada provokasi dan arahan untuk menutup operasi.

Tidak ada apa yang mustahil yang dituntut rakyat. Mereka bukannya menuntut 1 tan hati nyamuk, 1000 liter embun dan sebagai sepertimana tuntutan Puteri Gunung Ledang. Mereka hanya menuntut penambahbaikan sistem pilihanraya yang 100 % boleh dilaksanakan oleh SPR jika kerajaan mengarahkan SPR berbuat demikian. Malah tuntutan itu akan menyebabkan Malaysia dihormati kerana mempunyai sistem pilihanraya yang canggih, telus dan adil yang diamalkan dikebanyakan negara.

Mengapa sistem yang adil dan telus yang dituntut rakyat tidak mahu dilaksanakan .....di sinilah terletaknya kesangsian rakyat kepada SPR dan kerajaan kerana jelas kerajaan tidak mahu pilihanraya yang adil dan telus berlangsung. Hanya orang KOTOR sahaja tidak mahu pilihanraya BERSIH ..............

Comments