(Nasional) PKR ikut jejak Umno kena haram?

Parti KeADILan Rakyat (PKR) akan mengikut jejak Umno diharamkan oleh Pendaftar Pertubuhan. Jika ini berlaku ia merupakan satu tamparan hebat kepada PKR lebih-lebih lagi menjelang Pilihanraya Umum ke 13. Hal tidak mustahil akan berlaku jika benar-benar ada bukti yang PKR tidak mematuhi peraturan pendaftar pertubuhan.

Sumber dalaman PKR menyatakan bahawa kesalagan yang dilakukan PKR dipercayai berkaitan dengan pemilihan secara langsung akhir tahun lalu.

TV Selangor yang memetik sumber melaporkan parti itu juga difahamkan telah menerima surat berhubung pembatalan berkenaan daripada Pendaftar Pertubuhan awal bulan ini.

Menurut sumber itu berdasarkan surat daripada Pendaftar Pertubuhan itu, PKR didakwa melanggar beberapa peruntukan perlembagaan parti tersebut, yang ditubuhkan pada April 1999. Jika menjadi kenyataan maka PKR bakal menuruti jejak Umno yang pernah diharamkan pada tahun 1988 selepas berlaku pertembungan Ku LI-Mahathir untuk jawatan Presiden pada pemilihan Umno 1987.

Selepas itu Umno Baru ditubuhkan bagi menggantikan Umno asal. Namun begitu Umno (Baru) tetap menutup cerita yang mereka pernah diharamkan Tanpa segan silu dan tiada maruah mereka terus menyambut hari ulangtahun berdasarkan tahun kelahiran mereka 1946. Muka tak malu!!!

Apakah PKR akan menjadi mangsa kali ini. Umno/BN sudah tentu gembira sakan jika PKR diharamkan kerana ianya sudah tentu menjejaskan peluang pada PRU 13 nanti.

Comments