(Nasional) Kes Liwat 2 : Najib dan Rosmah akan dipanggil ke mahkamah

Anwar berkata pasukan Peguambela akan memanggil Najib dan Rosmah menjadi saksi di mahkamah semasa perbicaraan tuduhan liwat terhadapnya. Perbicaraan tersebut akan berlangsung pada 6 Jun - 30 Jun.

Jika ini berlaku maknanya adalah kali kedua Perdana Menteri disapina untuk menjadi saksi di mahkamh. Walaupun bagaimana Dr Mahathir enggan hadir ke mahkamah pada perbicaraan kes liwat 1.

Menurut Anwar pasukan peguambelanya akan bersiap sedia untuk membuktikan bahawa tuduhan itu tidak benar dan seterusnya membebaskan beliau dari fitnah dahsyat ini.
Selain itu beliau juga menyatakan bahawa antara saksi-saksi yang mula diganggu oleh Polis sebelum perbicaraan terhadapnya dilakukan. Perkara ini menurunya mesti dihentikan. 

Anwar diarahkan membela diri oleh Hakim Zaidin Mohd Diah pagi tadi selepas didapati ada prima facie terhadap tuduhan liwat yang didakwa berlaku pada 2008 terhadap Saiful Bukhari Azlan.

Pada 7 Ogos 2008 Anwar, 63, mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan melakukan liwat bertentangan dengan peraturan alami di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10ptg dan 4.30ptg 26 Jun, 2008.


Tuduhan itu dikemukakan di bawah seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat.

Comments