MEDIA : MALAYSIA SAMA TARAF DENGAN ANGOLA DAN MAGADASCAR

Pemimpin negara seringkali mendabik dada bahawa Malaysia sebuah negara maju dan hebat. Namun semuanya hanyalah omongan kosong di mata dunia. Indeks rasuah merudum saban tahun, peratusan penganggur dan orang miskin masih tinggi dan pelbagai lagi statistik yang kadang-kadang disembunyi oleh pihak terbabit.


Semalam satu lagi fakta yang amat memalukan kita di mata dunia apabila Malaysia diletakkan di 'ranking' ke 143 dari 196 negara dari segi kekebasan media. Kedudukan yang tercorot sama lebih kurang dengan raking pasukan bolasepak kita.

Kajian yang dibuat oleh Freedom House yang berpangkalan di Amerika Syarikat menujukkan akhbar di Malaysia masih tidak bebas.

Lebih memalukan Malaysia yang mendapat hanya 64 mata berkongsi kedudukan dengan negeri 'paling maju' di dunia iaitu Madagascar dan Angola di benua Afrika.

Kalau kita tanya Rais Yatim dan menteri-menteri lain sepantas kilat mereka akan berkata media di negara kita adalah bebas dan beretika. Tetapi hakikatnya adalah seperti yang dilaporkan oleh Freedom House ini. Bilalah agaknya negara kita akan menempatkan diri dalam kelompok 20 negara yang mempunyai media yang bebas.? Atau sekurang-kurangnya berada dalam lingkungan raking ke 50.





Comments