MCA, MIC WAJIB KELUAR BN SERTAI PR

Timbalan Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka, Yusof Wahab menyarankan MCA dan MIC supaya menyertai Pakatan Rakyat (PR) sebelum Barisan Nasional (BN) berkubur.

Yusof berkata MCA dan MIC sebenarnya sudah lama menjadi kuda tunggangan Umno dalam apa juga keputusan kerajaan. Ini ditambah mula dengan prestasi buruk MCA dan MIC pada Pilihanraya Umum 2008 yang menyaksikan MCA dan MIC kalah teruk sehingga Presiden MIC sendiri kecundang di kubu kuat beliau Sungai Siput.

"Apa lagi yang MCA dan MIC tunggu kapal BN sudah mahu karam kerana bocor sana-sini dan tidak mampu untuk ditampal lagi. Sebelum terlambat MCA dan MIC mesti mengambil jalan segera bagi menyelamatkan parti mereka dari turut sama berkubur bersama Umno dalam BN"

"Umno sebenarnya sentiasa mencari jalan supaya mereka kuat, mereka tidak menghiraukan samada MCA atau MIC kalah atau menang yang penting kroni-kroni mereka menang dan senang lenang" tambah Yusof ketika ditemui di Pusat Aduan Rakyat Dun Bukit Baru.

Yusof berkata Umno sering menggunakan isu perkauman sempit untuk membangkitkan semangat orang Melayu dengan itu mereka akan dapat sokongan orang Melayu, tetapi pada masa yang sama Umno tidak pula menjaga hati rakan-rakannya iaitu MCA dan MIC yang terguris dengan slogan dan tindak tanduk Umno dan kuncu-kuncunya yang mengapi-apikan semangat perkauman Melayu".

"MCA kena ingat Umno akan terus membakar semangat Melayu untuk mendapat sokongan orang Melayu tetapi mereka lupa bahawa politik perkauman sempit ini akan mnegguriskan hati kawan-kawan kita dari kaum Cina maupun India. Ini menyebabkan sokongan rakyat kaum Cina dan India kepada BN merosot. Pemimpin Umno tidak hairan kalau MCA dan MIC tidak disokong rakyat sepenuhnya. Apa yang penting bagi mereka orang Melayu tetap sokong Umno/BN".

"Malah menurut portal berita Harakahdaily ada tanda-tanda yang Umno mempelawa DAP untuk menyertai BN sedang hangat dibincang. Ini semua adalah kerana mereka sudah tersepit dan susah untuk bernafas Tindakan ini jika benar sudah tentu dibantah oleh MCA kerana sudah tentu MCA mahu menjadi satu-satunya parti kaum CIna di Semenanjung Malaysia.".

Menurutnya MCA dan MIC jangan hanya duduk diam dengan perkembangan ini. Mereka mesti lebih dinamik membaca dan menilai percaturan politik dan tipu helah Umno.

Comments