PRU 13 : HANYA KELANTAN, KEDAH DAN PULAU PINANG YANG SELAMAT?

Seorang pemerhati politik membuat ramalan bahawa hanya Kelantan dan Pulau Pinang yang selamat dapat dipertahankan oleh PR. Selangor terlepas kepada BN kembali. Ketiga-tiga negeri yang dimenangi PR itu pun hanyalah dengan simple majority dan amat longgar bila-bila masa boleh tumbang.
Di peringkat parlimen pula BN akan berjaya memperolehi majoriti 2/3 malah kerusi PR hanya tinggal antara 20 - 40 kerusi sahaja.
Antara penyebab kegagalan PR pada PRU ke 13 akan datang menurut Pemerhati politik tersebut ialah kegiatan Umno/BN memanipulasi seluruh jentera dan agensi kerajaan yang semua kita sudah tahu siapa mereka.
Antara langkah yang telah, sedang dan akan diambil ialah :
1) Mendaftarkan seramai mungkin pengundi pos di mana isteri, anak dan saudara pihak Polis dan Tentera didaftarkan sebagai pengundi pos.
2) Mendaftarkan pengundi-pengundi baru yang terdiri dari orang asing atau PATI
3) Sengaja megujudkan nama-nama pengundi sebanyak 2 kali di tempat pengundian yang lain.
4) Menyemarakkan semangat perkauman sempit bagi memastikan pengundi Melayu semakin ramai menyokong BN
5) Dan lain-lain cara yang tersirat maupun tersurat.

Comments

Anonymous said…
memang menggusarkan saya. hanya doa pohon pertolongan Allah. ahli PAS & PKR (yg muslim mesti banyak bangun malam dan bermunajat): wamakaru wamakarullah, wallahukhairunmakirin.
mahathir cuba jd master mind utk memisahkan parti PAS/DAP. hasratnya biar pecahan parti lawan 1 parti baru ia boleh menang BESOR. MAHATHIR bukan lg penasihat UMNO tp dah bdk nakal yg disandang leh Nazri Aziz dan Ibahim Ali pd suatu masa ketika dulu