1:5 RAKYAT MALAYSIA GILA : STATISTIK YANG MENGGERUNKAN

Rakyat Malaysia menghadapi risiko menjadi gila dengan nisbah 1:5. Ini merupakan suatu fakta yang menakutkan kerana ianya terlalu tinggi iaitu 20 % rakyat Malaysia berisiko menjadi gila. Apa jenis agaknya kerana banyak jenis gila yang ada antaranya betul-betul punya gila atau gila yang ‘main-main’ antaranya gila bayang, gila talak, gila kuasa, gila ising, gila babi dan macam-macam lagi.

Bagi blog ini faktor yang tinggi adalah disebabkan manusia sudah tidak kuat berpegang kepada ajaran Islam sehingga mereka mudah hilang punca, stress, murung, putus asa dan sebagainya sehingga mereka menjadi tidak keruan dan akhirnya gila.
Kebanyakan orang gila ini mungkin tidak dapat menerima sesuatu yang menimpa diri mereka antaranya putus cinta, perniagaan rugi, kehilangan insan tersayang, gagal dalam pelajaran dan sebagainya. Memang semua itu asam garam kehidupan namun oleh kerana mereka tidak kuat menghadapi dugaan dan tidak dapat menerima qada’ dan qadar Allah mereka menjadi gila.

Suasana persekitaran hari ini juga menyebabkan seseorang itu mudah gila. Masyarakat hari ini terlalu jauh dari Allah. Apa yang mereka kejar hanyalah maddiyah (kebendaan), pangkat, kedudukan dan sebagainya yang tidak disandarkan kepada Islam. Jadi bila mereka gagal mendapatkannya mereka mudah tergelincir hilang arah dan menjadi gila.

Sejak akhir-akhir ini juga sering berlaku kejadian membunuh ahli keluarga, mengamuk dan sebagainya disebabkan rasukan makhluk halus dan sebagainya. Mungkin kejadian ini berlaku disebabkan mereka yang terlibat dengan mengamalkan ajaran yang bertentangan dengan Islam berkawan syaitan dan sebagainya. Ada juga yang menuntut ilmu yang tidak setaraf dengan ilmu didada yang menyebabkan mereka tersalah amalan dan sebagainya.

Untuk itu kita mengharapkan seluruh rakyat khasnya umat Islam supaya kembali kepada Allah dan tidak mengamalkan ajaran yang boleh menyebabkan kita cenderung kepada amalan sesat. Selain itu setiap orang juga mesti mendekatkan diri kepada Allah supaya tidak bersabar dan redha dengan apa juga dugaan Allah pada hari mendatang.

Comments