PRK MERLIMAU : MEDAN TERBAIK RAKYAT PROTES KERAJAAN

Pilihanraya Kecil Merlimau disifatkan oleh ramai pihak sebagai medan untuk memprotes kerajaan yang terus menerus menaikkan harga minyak yang akhirnya menyebabkan harga barangan meningkat mendadak.

Seorang pekerja swasta Aizatun Faqiruddin, 29 dari Batu Berendam berkata kalau sebelum ini kerajaan buat tidak endah sahaja terhadap rungutan rakyat maka kini tiba giliran rakyat untuk memprotes kerajaan BN dengan memenangkan calon PAS pada PRK Merlimau.

"Demo sudah, merungut pun sudah, menangis dan meraung pun sudah, kerajaan buat tak endah, mungkin dengan mengundi PAS pada PRK Merlimau BN akan sedar bahawa rakyat ada kuasa untuk menumbangkan mereka"

"Rakyat mesti berani memprotes kerajaan dengan jalan yang halal dan mengikut undang-undang iaitu melalui peti undi" kata Aizatun.

Rakannya Azmiah Aziz, 27 berkata sudah sampai masanya rakyat bangkit dengan menterjemahkan protes mereka melalui peti undi supaya kerajaan tidak melakukan tindakan menaikkan harga minyak sewenang-wenangnya.

"Rakyat sudah terlalu sengsara dan terhimpit dengan kenaikan harga barang akibat harga minyak naik, jadi PRK Merlimau menjadi medan untuk mereka menasihati kerajaan BN" tambah Azmiah.

Pesara Kerajaan Haji Abdullah Polan dari Umbai bagaimanapun berkata bukan mudah untuk kerajaan mengawal harga barang kerana ianya bergantung kepada pasaran dan permintaan semasa. Bagi beliau rakyat sendiri sebenarnya mempunyai kuasa untuk memastikan barangan tidak naik mendadak.

Ketika ditanya apa kuasa tersebut, jawab beliau, "undi".

Menurutnya kerajaan BN tidak berkuasa untuk menurunkan harga minyak dan barangan kerana sikap boros dan sikap tunduk kepada peniaga yang akhirnya rakyat yang menanggung penderitaan.

Comments

Anonymous said…
JOM RAMAI2 TOLAK KERAJAAN BN ..KITA MULAI DARI MELAKA TEMPAT BERMULA SEGALA-GALANYA..... N27 JADIKAN SEJARAH HITAM BUAT BN