SPRM BUTAKAN MATA, PEKAKKAN TELINGA

Walaupun pelbagai fakta dan pendedahan dilaporkan oleh Ketua Audit Negara dalam laporan tahun 2009 terhadap salah laku dan penyelewengan dalam pengurusan kewangan kerajaan negeri Melaka dan agensi-agensinya, sehingga kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih membutakan mata dan memekakkan telinga tidak mengambil sebarang tindakan terhadap mereka.

Ibaratkan sudah terang lagi bersuluh segala fakta dan angka-angka diberikan di dalam laporan tersebut, apa lagi SPRM mahukan, tetapi mereka tetap diam seribu bahasa. Tetapi jika ia melibatkan pemimpin PAS, DAP, PKR hanya khabar-khabar angin kedengaran sepantas kilat SPRM membuka kertas siasatan. Ibarat laporan dibuat hari ini siasatan sudah dimulakan semalam. Itulah rupa sebenar SPRM walaupun ianya dijenamakan semula dari BPR kepada SPRM tetapi tidak nampak banyak perubahan berlaku.

Inilah yang amat dikesalkan kerana laporan Ketua Audit Negara 2009 tersebut dengan jelas mendedahkan kelemahan dan penyelewengan pengurusan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM), pengurusan wang zakat, pengurusan tanah wakaf dan sebagainya tetapi semuanya tidak memberi bekas kepada SPRM. Begitu juga dengan kelemahan pengurusan PKNM, MITC, Hospital Pakar Putera dan lain-lain hanya tinggal di atas kertas tanpa sebarang tindakan dilakukan oleh SPRM.

Saya selagi ingin mendesak SPRM supaya segera menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya kepada sesiapa sahaja yang terlibat dengan semua isu di atas.

Kepada pembaca yang ingin mendapatkan laporan penuh Ketua Audit Negara sila klik di sini.

Comments