PRK TENANG : CIKGU MALA SALAM LELAKI DAN MASUK TOKONG

'Pelakon' terkenal Chua Soi Lek (CSL) dengan selamba menghaburkan peluru kapurnya menyatakan calon PAS tidak bersalam dengan pengundi lelaki dan tidak akan masuk tokong. Isu lapuk ini terus-terusan meniti di bibir pemimpin MCA dari dulu kini dan mungkin selamanya selagi MCA dan BN bernyawa.

Ternyata walaupun pernah menjadi menteri dan sekarang Presiden MCA, hidup di negara kita lebih dari 50 tahun dan berkawan dengan Umno puluhan tahun, CSL masih bengap dan bengong. Beliau tidak dapat menerima amalan umat Islam dan cara ibadatnya. Umno sememangnya tidak pernah menceritakan akhlaq Islam kepada CSL kerana ramai pemimpin Umno sendiri tidak berakhlaq baik.

CSL mungkin ketinggalan zaman sehingga tidak tahu bahawa pemimpin PAS sudah biasa keluar masuk gereja dan tokong. Malah ada pemimpin PAS yang menjadikan jadual tetap mereka melawat tokong dan gereja bertemu sami dan paderi menziarahi dan bertukar-tukar pandangan dengan mereka.

Dalam isu bersalam dengan lelaki bukan muhrim, saya yakin isu itu sudah difahami oleh orang bukan Islam dan ianya bukan isu besar. Saya cadangkan jika perlu dan tidak menjadi masalah dari hukum, Cikgu Mala boleh memakai sarung tangan untuk bersalam bagi menutup mulut CSL yang celupar dan biadap

Comments