MARKOM SILAP? WARGA PENDIDIK SEDIA BERUBAH...

Kecelaruan penjawat awam semakin terserlah kini. Selepas isu hangat KSN yang mengumumkan perlantikan KSU Selangor tanpa prosedur yang telus, kini satu lagi isu panas apabila Timbalan Menteri Pelajaran pula mencelarukan lagi hukum-hakam penjawat awam dengan menyokong tindakan Markom Giran iaitu Pengarah Pelajaran Johor kerana berkempen untuk UMNO BN dengan alasan penamaan calon belum berlaku. Inilah standard para pemimpin UMNO. Jika begitu, UMNO pilihlah Markom sebagai calon dan Fuad Zarkashi boleh mengarahkan semua Pengarah Pelajaran setiap negeri turun ke Johor di Dun Tenang dan berkempen untuk si Markom ini. Buatlah ceramah akademik, Skor A, kem motivasi, dan apa saja dan paksalah semua guru-guru dan pelajar menyertainya.

Apa komen Tan Sri Muhyidin Yassin selaku Menteri Pelajaran dengan kenyataan tidak bertanggungjawa timbalan beliau? Sama ada si menteri akan sama celaru macam si timbalan ataupun beliau lebih bijak sedikit,sama-samalah kita tunggu. Muhyiddin telah mengumumkan dasar kerajaan pada tahun lepas hanya penjawat awam dikalangan guru dari pangkat DG41 hingga DG48 sahaja dibenarkan berpolitik tetapi si Markom ini telah sampai ke DG54 yang dilarang membuat kenyataan yang menyebelahi mana-mana parti politik atau menerbitkan risalah, atau merayu undi dan bertindak bagi merayu undi. Markom betul? Fuad lagi Betul? Tunggu komen Muhyiddin.


Justifikasi tindakan Markom sebagai penjawat awam yang berkempen kepada guru-guru kaunselor Cina dan di beberapa sekolah lain adalah telah menyalahi Peraturan 21 (I), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, pegawai awam dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional yang dilarang daripada mengambil bahagian dalam aktiviti politik atau memakai mana-mana lambang sesuatu parti politik,”

Laporan Polis yang dibuat oleh PAS Johor beserta bahan bukti yang cukup dipercayai menggunakan rakaman video adalah langkah bijak dengan harapan sitem perjawatan awam tidak dicabuli sesuka hati oleh pegawai yang tidak memahami lunas-lunas perlembagaan perkhidmatan awam. Apa komen Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia selaku individu profesional dalam bidang pendidikan negara kita?

Markom menjadi budak suruhan UMNO kerana UMNO gentar dengan bakal calon pilihan PAS yang telah diwar-warkan berkemungkinan adalah seorang guru wanita. Begitulah hebat jentera serangan psikologi PAS kerana bakal calon PAS itu belum pun lagi disahkan lagi selagi belum diumumkan pada malam penamaan calon pada 16 Januari nanti tetapi Pengarah Pelajaran Johor sendiri turun padang dengan melanggar tatasusila perkhidmatan awam untuk berkempen dengan nada memaksa warga pendidik menyokong UMNO.

Kepada semua pengundi di Dun Tenang, bersiap sedialah menghadapi pilihanraya kecil Dun Tenang pada 30 Januari ini dengan tekad yang satu iaitu bersedia untuk berubah. Ayuh seluruh warga pendidik di DUN Tenang, jadilah manusia yang berjiwa besar, pendidik yang berhati suci, insan yang tahu menilai kebaikan serta keburukan setiap kejadian,serulah anak-anak dengan kejujuran serta keinsafan, bentuklah mereka menjadi anak bangsa yang berguna dunia dan akhirat.

Ayuh bersama kepimpinan Pakatan Rakyat, tumbangkan kecelaruan sombong seorang pengarah, tunjukkan jalan kebenaran kepada seorang yang bernama timbalan menteri, serulah warga pengundi Dun Tenang, berubahlah sekarang sebelum terlambat. Jika PAS meletakkan calon seorang guru dikalangan kamu, maka itulah pilihan terbaik buat kamu dan semua pengundi di Dun Tenang.

Putera Melaka.

Comments

otaklunyai said…
Ni spesis penjawat awam yang otaknya beku... minda tak berkembang... ini geng2 hantu jepun ..geng 606 macam dalam cerita P.Ramlee tuh... Banzaiiiii..... Bagi penampar baru dia tersedar...