ISU BERSALAM : PEMIMPIN BUKAN ISLAM PR LEBIH FAHAM DARI PEMIMPIN UMNO/BN

Pemimpin Bukan Islam dalam PR jelas lebih faham dari pemimpin Umno dalam isu yang berkaitan dengan bersalam antara wanita yang dan lelaki bukan muhrim.

Sebab itulah apabila Presiden MCA, Chua Soi Lek memfitnah calon PAS yang kononnya tidak mahu bersalam dengan pengundi, pemimpin-pemimpin bukan Islam dalam PR membela Cikgu Normala dengan menyatakan ianya adalah isu agama dan beliau berhak mempertahankan amalan agamanya.

Pengundi-pengundi bukan Islam di Tenang juga faham dengan hukum Islam apabila tinjauan yang dilakukan di Tenang menunjukkan mereka tidak kisah dengan isu tersebut kerana ia adalah hak asasi seseorang bagi mengamalkan ajaran agamanya.

Tetapi apa yang nyata ialah pemimpin-pemimpin Umno yang beragama Islam tetapi masih belum faham ajaran Islam apabila terus membiarkan anak dan isteri mereka serta pemimpin wanita mereka bersalam dengan bukan muhrim.

Jelas sekali pemimpin bukan Islam dalam PR menghormati dan memahami ajaran Islam dalam bab bersalam dengan bukan muhrim tetapi pemimpin Umno yang Islam masih belum faham.

Malu sungguh kita sebagai orang Islam tetapi tidak faham akan perkara asas dalam Islam. Oleh kerana mereka tidak faham akan hukum bersalam dengan bukan muhrim maka Umno gagal mengajar pelakon terkenal, Chua Soi Lek dan pemimpin wanita Gerakan, Tan Lian Hoe yang membidas Cikgu Normala kerana tidak bersalam dengan pengundi-pengundi lelaki.

Comments

Anonymous said…
nizar ngan gez non muslim salam ok je