CHUA DAN LIAN HOE BIADAP MESTI MINTA MAAF PADA UMAT ISLAM

Presiden MCA, Chua Soi Lek dan Ketua Wanita Gerakan, Tee Lian Hoe mesti memohon maaf kepada umat Islam terhadap kenyataan membiadap menghina Islam dalam isu berjabat tangan dengan memakai sarung tangan.

Chua dan Lian Hoe mesti memohon memohon maaf kerana "memperlekehkan ajaran Islam" ini dengan "cuba menggambarkan pengamal ajaran Islam adalah anti sosial dan tidak boleh berkhidmat kepada masyarakat.

Mana mungkin setelah lahir, membesar dan menjadi pemimpin BN, mereka masih tidak faham Islam. Mereka sewajibnya faham bahawa wanita Islam tidak boleh bersalam dengan bukan muhrim. Ternyata Chua dan Tee sengaja mahu memburuk-burukkan Islam dan menakutkan orang bukan Islam terhadap PAS dan calonnya.

Sementara itu Calon PAS Normala Sudirman hari ini membidas BN, khususnya MCA kerana gagal memahami adab bersalaman seorang Muslim dengan individu yang lain dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

"Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain.

"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.

Comments