PRK TENANG : UMNO/BN TIDAK SETENANG DULU

Umno/BN berada dalam keadaan tidak setenang dulu berikutan beberapa perkembangan terbaru yang jelas tidak memihak kepada mereka. Walaupun Tenang dikatakan kubu kuat BN di mana ianya pernah diwakili oleh Presiden MCA, Chua Soi Lek tetapi kelihatan cuak dan cemas kerana rakyat terutama bukan Melayu semakin hari semakin ramai menolak BN.

Ketua Penerangan PAS Johor, Mazlan Aliman berkata perkembangan terbaru menunjukkan pengundi Cina di kawasan tersebut menunjukkan sambutan yang positif kepada PAS dan PR. Mereka sudah muak dengan perangai MCA dan pemimpinnya.

Menurut Mazlan, pada Pilihanraya Umum lalu, PAS memenangi 3 peti undi di DUN Tenang. Fakta ini menunjukkan bahawa PAS mempunyai kekuatas asas di kawasan tersebut.

Walaupun Umno/BN kelihatan selesa dengan sokongan pengundi Melayu tetapi belum tentu dapat mengekalkan sokongan seperti yang mereka perolehi pada PRU 2008. Ini kerana pada masa tersebut jentera PR tidak sepadu sekarang. Selain itu isu-isu semasa seperti isu kenaikan harga minyak, kenaikan harag barangan dan isu Felda serta isu-isu lain sudah tentu akan melahirkan undi protes di kalangan pengundi atas pagar terhadap BN.

Mazlan dalam ucapannya di Bukit Beruang malam tadi melahirkan keyakinan bahawa PR akan membuat kejutan di Tenang walaupun ramalan awal menunjukkan BN akan mudah mempertahankan kubu kuat mereka itu.

Menurut daftar pemilih yang dikeluarkan Jun tahun ini, ia mempunyai sejumlah 14,592 pengundi dengan 7,042 atau 48.26 peratus Melayu, 5,635 atau 38.62 peratus Cina dan 1,754 atau 12.02 peratus India.

Konstitusi seumpama ini menjadi 'pelambung penyelamat' untuk BN
terus 'terapung' sewaktu tsunami politik 2008 tetapi undi

majoriti, termasuk di Tenang, berkurangan secara signifikan.

Bagaimanapun, keputusan beberapa pilihan raya kecil di Hulu Selangor, Batu Sapi dan Galas dilihat sebagai menunjukkan bahawa BN sokongan rakyat kepada BN telah pulih. Pakatan perlu membuktikan di Tenang bahawa ia bukanlah sebuah trend nasional.

Comments