PILIHANRAYA UMUM SANGAT HAMPIR?

Perkembangan mutakhir yang dilihat amat tidak menyebelahi PR terutama krisis dalam PKR dan kejayaan BN memenangi PRK Batu Sapi dan Galas mungkin memberikan keyakinan kepada Najib untuk membubarkan parlimen.

Ditambahkan lagi dengan usaha-usaha membuat onar pada daftar pemilih dan pelbagai langkah yang memberikan kelebihan kepada BN saya menjangkakan tidak mustahil PRU 13 akan diadakan awal tahun depan.

Saya yakin sudah banyak perkara yang dilakukan yang sudah tentu memberikan kemenangan selesa kepada BN.

Malangnya dalam keadaan genting begini, PKR lebih banyak bergaduh sesama sendiri daripada mengatur gerak untuk memastikan BN kalah. Ternyata BN akan mengambil peluang keemasan ini untuk membubarkan parlimen di saat keyakinan rakyat kepada PR kian longgar dan longlai lontaran dek kuatnya nafsu syahwat pihak tertentu untuk mengejar pangkat dan kedudukan.

Oleh itu saya menggesa semua pihak yang bertelagah sila hentikan kerja sia-sia kamu serta merta dan halakan senjata, idea, wang ringgit, tenaga dan apa sahaja kepada 'musuh' sebenar.

Ternyata 'psywar' dan strategi musuh mengena, apabila berjaya mengkucar kacir kita sehingga terjebak ke kancah perebutan kedudukan dan hubbud dunia. Usaha berterusan sebelum ini berakhir sekelip mata dengan krisis yang berlaku dan sukar untuk dipulihkan seperti sedia kala. Jangan sampai rakyat meluat dan mencemuh tindakan kita yang memualkan. Nampak sangat gila jawatan dan gila pangkat. Sedangkan kita ditarbiah di dalam Islam supaya sentiasa berbincang dan bermesyauarah agar mendapat petunjuk Allah.

Kita sendiri yang memberikan bola tanggung kepada mereka. Kita sendiri yang melarikan bola ke kawasan penalti kita sendiri sehingga memberikan peluang mereka menjaringkan gol. Malah mungkin kita sendiri yang menjaringkan gol sendiri.

Sebelum ini kita mendabik dada kitalah parti yang hebat dengan sistem pemilihan yang 'up to date' dan moden tetapi rupanya 'hampeh', bukan kerana sistem tidak baik tetapi kerana adanya orang yang gila kuasa dan cuba mengatasi sistem.

Jangan nanti bila parlimen dibubarkan barulah kita hendak susunkan saf dan barisan. Barulah hendak bersalam-salam dan pertautkan hati masing-masing. Ianya sudah terlambat. Rakyat sudah muak dan kita tidak mampu untuk mengatasi spin media arus perdana keparat yang kerjanya memfitnah dan mengadu domba.

Comments