PERKAUMAN : APA YANG HENDAK DIHAIRANKAN

Apa yang hendak dihairankan jika pemimpin BN mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman sempit kerana parti-parti mereka sendiri sememangnya memperjuangkan perkauman. Malah parti Umno, MCA, MIC sendiri meletakkan nama parti berdasarkan kaum masing-masing, jadi tidak pelik kalau mereka memang mempunyai semangat perkauman tinggi kepada kaum masing-masing.

Yang peliknya ialah bila mereka menanggalkan 'baju' perkauman dari dalam diri mereka. Sebab itu saya langsung tidak hairan dan pelik jika Zahid Hamidi, Muhyiddin dan lain-lain pemimpin Umno maupun pemimpin MCA dan MIC mengeluarkan kenyataan perkauman sempit sebab itu memang menjadi wirid harian mereka.

Apa yang penting sekarang ialah rakyat harus sedar dan insaf bahawa di sana ada parti-parti yang tidak berjuang berdasarkan perkauman iaitu PAS, PKR dan DAP. Kesemua parti ini mempunyai keahlian dan kepimpinan dari pelbagai bangsa dan warna kulit. Maka sewajarnya rakyat memberikan sokongan penuh kepada parti-parti ini yang bergabung di bawah PR.

Mari kita bina politik baru di Malaysia yang berjuang bukan untuk satu-satu kaum tetapi untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan negara. Islam sendiri tidak mengiktiraf perjuangan kebangsaan atau assabiyah. Kalau Melayu naik dan hebat tidak semestinya Islam hebat. Yang penting Islam mesti dipertahan dan didaulatkan. Islam selamat Insya Allah Melayu selamat. Melayu selamat belum tentu Islam dipertahan dan didaulatkan.

Comments