PEMILIHAN PKR DIHENTIKAN SERTA MERTA OLEH MAHKAMAH?

Permohonan injunksi P.S. Jenapala bagi menghalang Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengambil langkah-langkah ke arah penyempurnaan proses pemilihan jawatan timbalan presiden akan didengar oleh Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini, Isnin ini.

Jenapala yang juga bekas Timbalan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), selaku plaintif memfailkan tindakan tersebut Jumaat lalu.

Mungkinkah mahkamah akan menghalang proses pemilihan ini. Kemungkinan ini tetap kerana keputusan ini sudah tentu akan memberikan kelebihan kepada BN kerana sudah tentu ianya akan memperok-perandakan PKR. Yang menang sudah tentu tidak puas hati dengan keputusan ini manakala yang kalah sudah tentu akan gembira dan mengatur strategi baru untuk menghadapi kemungkinan akan diadakan pemilihan baru.

Semua komponen parti dalam PR mesti mengambil tauladan dari proses pemilihan PKR, ahli mesti ditarbiah supaya taat dan patuh kepada perlembagaan parti dan pimpinan parti selagi mereka tidak melakukan maksiat kepada Allah. Ahli mestilah menyuarakan masalah parti di dalam parti bukan kepada media yang sudah tentu akan memberikan 'peluru' kepada musuh PR iaitu Umno/BN.

Segala masalah dalam parti jangan diceritakan kepada orang luar khasnya media kerana ia sudah tentu memberikan impak negatif dan isu ini akan dimainkan oleh media sehingga lumat. Masalah parti ibarat masalah rumahtangga sendiri yang mesti dirahsiakan dari umum.

Comments