ISU MSN KELANTAN DAN BANJIR DI KEDAH : SEMUANYA HENDAK DIPOLITIKKAN

Umno sering menuduh PAS mempolitikkan semua perkara. Namun hakikat sebenarnya Umnolah yang sebenarnya berbuat demikian.

Contoh terbaru mereka mempolitikkan perlantikan Pengerusi Majlis Sukan Negeri tanpa berbincang dengan Menteri Besar Kelantan dan kerajaan negeri. Mereka melantik Ketua Umno Bahagian Machang, Ahmad Jazlan Yaakub dengan membelakangkan Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971 di mana Subseksyen 7(a) akta itu menjelaskan pengerusi hendaklah dilantik oleh menteri dengan berunding dengan menteri besar atau ketua menteri negeri itu.

Manakala 7(b) menjelaskan dua orang timbalan pengerusi yang dilantik oleh menteri besar atau ketua menteri negeri itu, seorang daripadanya ialah Setiausaha Kerajaan Negeri.

Dalam isu banjir di Kedah juga mereka menyalurkan bantuan kepada Umno Kedah dengan membelakangkan kerajaan negeri dan agensi kerajaan negeri walaupun bantuan itu dibuat atas nama kementerian. Sepatutnya jika bantuan itu atas nama kementerian ia mesti disalurkan melalui kerajaan negeri atau agensi-agensi kerajaan bukannya kepada Umno.

Jelas sekali kerajaan pusat dan Umno tidak dapat menerima kekalahan mereka di negeri-negeri PR pada PRU 12 dulu sebab itu mereka masih bermimpi bahawa Umno adalah kerajaan di negeri-negeri tersebut.

Comments