RAKYAT KERJA DI LUAR : MUHYIDDIN GUNA MODAL LAMA

Ketua Penerangan Parti Islam Se-Malaysia PAS, Ustaz Idris Ahmad mengingatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin bahawa seramai 700 ribu rakyat rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara bukan sahaja rakyat daripada Kelantan.

Muhyiddin dilaporkan berkata demikian di Sydney Australia dalam pertemuannya dengan penuntut Malaysia.

Beliau menggesa penuntut yang telah pun menamatkan pengajian di luar negara supaya pulang berkhidmat dalam negara sendiri.

"PAS ingin mengingatkan kepada pemimpin Umno yang selalu menjadi modal kempen dalam setiap kali pilihanraya kecil Kelantan, menuduh kerajaan Kelantan gagal memberi peluang pekerjaan sehingga ramai rakyatnya berhijrah ke luar Kelantan. Modal inilah juga yang akan didendangkan dalam pilihanraya kecil Galas pada 4hb Nov 2010 nanti."

"Rayuan yang dibuat oleh Timbalan Presiden Umno menunjukkan bahawa bukan rakyat Kelantan sahaja yang berhijrah daripada Kelantan, malahan rakyat Malaysia daripada negeri yang Umno perintah. Contohnya setiap hari berpuluh ribu rakyat Johor yang di bawah Umno terpaksa berulang alik ke Singapura bekerja disana. Bukankah ini juga penghijrahan. Kenapa pihak Umno tidak menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Johor yang memang negeri Umno. Kenapa hendak sibuk dengan rakyat Kelantan." kata Ustaz Idris dalam kenyataan akhbar beliau hari ini.

Menurutnya, PAS mengharapkan isu penghijrahan rakyat Kelantan usahlah dijadikan kempen, kerana ia akan menjadi paku buah keras kepada Umno kembali.

Comments