Kecenderungan Politik : Orang Melayu sukar berubah, benarkah?

Benarkan orang Melayu sukar untuk berubah dan menukar kecenderungan politik mereka? Orang Melayu mudah lupa, kata Dr Mahathir.

Namun bagi saya orang Melayu juga boleh berubah. Contohnya orang Melayu Kelantan. Mereka boleh berubah samada menyokong Umno atau menyokong PAS. Cuma mungkin ianya berdasarkan faktor tempat, kemudahan menerima maklumat, latarbelakang ilmu, kecelikan berpolitik dan sebagainya.

Sebagai contoh semasa Pilihanraya Umum 1999 sebenarnya sebahagian besar orang Melayu menyokong BA dan menolak BN. Ada tempat di mana peratusan undi Melayu kepada BA adalah kira-kira 60-70 %. Tetapi pada waktu itu pengundi bukan Melayu majoritinya menyokong BN. Jika sekiranya pengundi bukan Melayu turut sama ‘swing’ kepada BA sudah tentu kerajaan pusat baru ditubuhkan pada waktu itu.

Maknanya orang Melayu boleh berubah pada waktu-waktu dan keadaan tertentu jika mereka mendapat maklumat tepat dan sahih. Malangnya pihak lawan sudah lama tahu bahawa maklumat yang tepat, sahih dan telus ini amat merbahaya jika diketahui oleh rakyat. Maka mereka mengenakan pelbagai cara, undang-undang, dan kaedah untuk menyekat maklumat ini dari tersebar dengan mudah. Pelbagai akta digunakan untuk menyekat maklumat ini dari sampai. Ceramah disekat, Surat Khabar dihadkan penjualannya, himpunan aman dihalang, tiada liputan dalam semua jenis media dan sebagainya.

Begitu juga dengan pengaruh isu semasa kepada kecenderungan politik. Sebagai contoh isu Anwar menyebabkan orang Melayu berubah; isu Hindraf menyebabkan orang India berubah dan sebagainya. Kita seharusnya sedar bahawa isu-isu besar tidak selalu terjadi. Jangan kita mengharapkan isu besar untuk mengubah kecenderungan politik tetapi sebenarnya sekarang inipun memang banyak isu di sekeliling kita yang perlu kita sebarkan kepada rakyat.

Oleh kerana itu kita semua mesti memikirkan bagaimana cara untuk menyampaikan maklumat dan isu-isu ini kepada rakyat.???

Ayuh gerakkan jentera kita untuk menyedarkan rakyat!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comments