HAB HIBURAN : UMNO/BN PINGGIRKAN ULAMA

Setiap kali kerajaan BN ingin melaksanakan sesuatu perancangan mereka jarang sekali atau mungkin tidak pernah langsung bertanya kepada Ulama' tentang halal haram baik buruknya sesuatu program.

Inilah yang berlaku dalam isu Hab Hiburan yang dicadangkan oleh Najib Razak. Pandangan ulama' diketepikan atau mungkin juga ulama dalam kerajaan sendiri mengHALALkannya.

Mana mungkin ulama' yang mengampu kerajaan berani berkata benar kepada boss mereka. Di mana Jamil Khir dan Mashitah dalam isu ini. Tidak ada pun pandangan dan nasihat dari kedua-dua 'ulama' Umno ini disiarkan dalam media. Jelas mereka hanya menjadi bahan tunggangan untuk menghalalkan apa sahaja yang ingin dilaksanakan oleh boss mereka.

Malang sekali bila ulama takut kepada umara, hancur sebuah negara dan tamadun. Sudah sampai masanya ulama' yang bersekongkol dengan kerajaan memuhasabahkan diri mereka tentang peranan dan nilai mereka dalam kerajaan. Adakah suara dan nasihat mereka dihormati atau mereka dipinggirkan.

Rakyat juga mesti mengambil iktibar dalam isu ini. Mereka mesti menilai apakah kerajaan BN benar-benar ikhlas dalam menjalankan kerja-kerja Islam sedangkan pada masa yang sama mereka terus melanggarkan hukum Islam malah menggalakkan kerja-kerja mungkar yang sudah pasti akan merosakkan rakyat.

Comments