BILA KEMALANGAN BARU BERTINDAK

Setiap kali kemalangan ngeri berlaku maka bergegaslah pihak-pihak terbabit menjalankan penyiasatan dan kajian. Pelbagai kaedah dan cara dicadangkan tetapi pelaksanaannya tidak seberapa.

Cadangan untuk menghadkan kelajuan bas sudah lama diperkenalkan. Ingatkah lagi kita semua tentang penguatkuasaan pemasangan lampu isyarat kelajuan berwarna kuning pada semua bas ekspres suatu ketika dahulu. Lampu itu berfungsi untuk memberikan isyarat dan amaran bahawa bas sudah melebihi kelajuan 90km/jam. Lampu itu akan menyala dan berbunyi jika bas itu dipandu laju melebihi had.

Namun ianya hanya tinggal arahan dan kenangan. Sekarang ini tidak nampakpun lampu itu digunapakai dan dikuatkuasakan. Hanya hangat-hangat tahi ayam. Bila kemalangan berlaku masing-masing menuding jari menyalahkan antara satu sama lain.

Nyawa rakyat dan pengguna jalanraya bagaikan nyawa ayam dan kucing di tepi jalan yang bila-bila masa sahaja terdedah kepada kemalangan.

Bas terus dipandu laju dan tiada siapa yang mengambil kira akan perkara ini secara serius. Sehari dua ini sementara isu ini masih hangat maka mungkin Badan Penguatkuasa hebat menjalankan kerjanya selepas beberapa lama ........semua orang tahu apa akhirnya kisah ini.

Comments