WANITA PERTAMA DAN BINI PUAKA

Siapa bini puaka dan wanita pertama. Saya pun tidak tahu. Apa yang saya dengar ada kes mahkamah yang melibatkan contengan dinding 'bini puaka'. Dengar ceritanya bini puaka itu ditujukan kepada seseorang yang ternama dan 'memukau'.

Kisah wanita pertama juga dikatakan ada kaitan dengan bini puaka tersebut. Entah ya atau tidak saya pun tidak tahu.

Dari fikiran saya yang bersekolah atap ini, wanita pertama ini mesti seorang yang hebat, almaklumlah namapun wanita pertama sudah tentu wanita terpenting di sesebuah tempat atau negaralah agaknya.

Bagaimana pula dengan bini puaka. Seram sejuk saya bila mendengar perkataan puaka. Dalam epik melayu puaka ini dikaitkan dengan hantu, syaitan,polong, pocong dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya. Pontianak atau kuntilanak juga mungkin rakan dan taulan puaka juga.

Kalau bini puaka mungkin agaknya bini yang tak guna, syaitan, sundal, curang maknaya jahat sejahat-jahatnya.

Namun begitu siapa agaknya bini puaka dan wanita pertama ini. Saya pun tidak tahu????

Nukilan : Abu Tausi ....

Comments