POLITIK TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA? AJARAN SIAPA?

Utusan Meloya menyiarkan berita bahawa para pemimpin Islam sepatutnya tidak menggunakan hujah-hujah yang berasaskan agama untuk tujuan politik.

Dalam laporan tersebut Utusan memuatkan kenyataan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Saifuddin Abdullah yang berkata bahawa peringatan daripada Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah perlu dijadikan iktibar kepada semua pemimpin Islam untuk kepentingan ummah.

''Kenyataan baginda sangat tepat kerana apabila berhujah, seseorang pemimpin itu perlu memastikan bahawa hujah tersebut berasaskan fakta dan untuk kepentingan umum.

''Justeru, saya menyeru kepada semua pemimpin Islam di negara ini supaya bersatu serta mengutamakan kepentingan ummah dan bukannya kepentingan parti politik masing-masing,'' katanya ketika dihubungi Utusan Meloya semalam.

Saya tidak pasti apa sebenarnya yang dinyatakan oleh Saifuddin tetapi tajuk laporan Utusan iaitu 'Jangan guna hujah agama berpolitik' membuktikan bahawa prinsip Agama Suku Politik Suku (Politik tidak ada kena mengena dengan agama) mahu dipopularkan semula oleh pihak tertentu yang sebenarnya memang mengamalkan 'ajaran' ini.

'Ajaran' ini amat merbahaya kerana jelas memisahkan agama dari politik. Maka mudahlah orang politik untuk melakukan apa juga yang bertentangan dengan agama kerana agama hanya sekadar diamalkan untuk solat, zakat, puasa, haji, nikah kahwin, harta pusaka dan kematian. Dalam soal pemerintahan, ekonomi, pentadbiran dan berpolitik ianya tidak ada kena mengena dengan agama, ini merupakan satu perkara yang amat mengelirukan dan boleh menjejaskan fahaman Islam seseorang.

Terbukti pihak-pihak tertentu masih memisah politik dengan agama sedangkan Nabi Mohamad S.A.W sendiri adalah Ketua Politik di Madinah di mana Nabi menjadi Ketua Negara Madinah.

Comments

Anonymous said…
Raja Gopal tu memang nak jauhkan agama agar senang nak songlap apa saja untuk hidup mewah. Bila ada agama, ini haram itu haram, susah le dia