KHURAFAT : AMABIL TINDAKAN TEGAS UNTUK BASMI

Saya mengharap pihak berwajib mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap amalan khurafat yang dilakukan individu tertentu di negeri Melaka. Gejala ini amat merbahaya kerana ianya boleh menular dan menjadi kronik jika tidak dibendung.

Hari ini media melaporkan bahawa sebuah kubur lama berusia lebih 100 tahun di Kampung Pengkalan Rama Pantai, di sini dicemari pemuja kubur yang membalut batu nisan dengan kain kuning, lilin merah dan colok serta dipenuhi bekas kemenyan yang dipercayai menjamu makhluk ghaib.

Meskipun Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) bertindak tegas terhadap pemuja kubur lama seperti yang berlaku di Pulau Besar suatu ketika dulu, namun amalan itu seolah-olah berjangkit terhadap satu daripada 10 kubur lama di kampung itu.

Kubur lama itu jelas berada di kawasan bandar tetapi ia agak tersorok dari pemandangan umum akibat terlalu dibiarkan tanpa pembelaan daripada mana-mana pihak kecuali pemuja saja.

Comments

Anonymous said…
Semua tuh bermula dengan JUDI..no ekor..sport toto dan banyak lagi JENAMA judi..UMNO BN kata judi ada DUA JENIS..ada yang HALAL ada yang HARAM...inilah AJARAN SESAT paling besar...tapi MUFTI mufti kecut telur dan batangNYA nak bercakap..tapi kalo bab hentam PAS dan PR..PANTAS kilat..tanya NOH GADUT tengok..
salam,

mohon dilinkkan ke bloglist tuan atau tukar ke url baru seperti berikut>

http://al-brangionline.blogspot.com kerana blog lama al-brangi kena serang malware.

terima kasih banyak2.