KES BUNUH SOSILAWATI : ISU LAIN TERTUTUP?

Kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya terus mendapat liputan meluas media samada elektronik atau cetak. Sememangnya ia adalah kisah yang tragis, kejam yang amat mengeri dan menggerunkan. Tergamak seseorang yang tubuh badan dan gerak gerinya seperti manusia bertindak sekejam itu malah lebih kejam dari haiwan ganas.

Kisah tragis ini terus menenggelamkan isu-isu lain yang sedang menghambat rakyat Malaysia. Bagi saya apa yang penting rakyat harus peka dengan apa juga isu yang berlaku di sekeliling kita. Otak kita mesti sentiasa ligat berfikir dan membuat analisis tentang apa juga isu, jangan terima bulat-bulat apa yang dihamburkan oleh media, fikirkan sumber dan maklumatnya samada tepat atau meragukan.

Kita bimbang di saat semua orang berfikir tentang isu ini, akan ada isu-isu lain yang menggugatkan maruah, kedaulatan agama, bangsa dan negara yang kita tidak tangani kerana terlalu asyik fokus kepada sesuatu isu. Akhirnya setelah semuanya selesai kita berputih mata, baru kita sedar akan peri pentingnya sesuatu isu itu ditangani dan dibela.

Rakyat mesti mengkaji dan meneliti apa juga isu dan info yang diperolehi agar kita semua sentiasa mendapat rahmat dan perlindungan dari Allah dari sekelian hamba dan makhluqnya yang berniat jahat serta sentiasa mencari peluang untuk kepentingan diri/nafsu mereka.

Terdapat juga keadaan di mana di saat adanya isu-isu besar seperti ini, ada pihak menangguk di air keruh untuk membuat onar sehingga rakyat tidak sedar akan perkara yang dilakukan pihak-pihaktersebut merugikan rakyat. Oleh kerana mata, telinga dan minda asyik tertumpu kepada isu-isu hangat mereka terlupa bahawa mereka akan di'jual' tanpa mereka sedar..........

Comments