SIASAT ZAHID DAN GUAN ENG

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Zahid Hamidi menuduh bahawa nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng disebut di dalam bacaan doa khutbah solat Jumaat bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di beberapa masjid,

Katanya, penggunaan nama Setiausaha Agung DAP itu dalam khutbah Jumaat dikesan sejak minggu lalu di beberapa masjid sekitar sini, Permatang Pauh dan Jelutong.

Perkembangan itu, tegasnya, amat mengejutkan kerana seolah-olah ada usaha pihak tertentu untuk mencemarkan nama Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di negeri ini.

Pada masa yang sama Lim Guan Eng menegaskan beliau tidak menahu tentang perkara itu. Samada ianya benar atau tidak perkara ini akan disiasat oleh Exco Agama Kerajaan Pulau Pinang, Abdul Malek Kassim.Bagi saya mudah sahaja, jika benar tuduhan Zahid dan ianya dibuktikan maka tindakan tegas mesti diambil terhadap sesiapa sahaja yang melakukan kesalahan tersebut berdasarkan undang-undang dan peruntukan yang ada.

TETAPI jika tuduhan itu tidak dapat dibuktikan dan ianya jelas fitnah dan pembohongan maka Zahid Hamidi mesti disiasat dan diseret ke muka pengadilan kerana membuat fitnah dan tuduhan palsu. Pihak yang dituduh mesti membawa perkara ini ke muka pengadilan kerana kita tidak mahu perkara begini berulang kembali.

Lebih malang jika perkara ini suatu yang palsu dan fitnah kerana ianya melibatkan kesucian institusi masjid dan negara.

Comments