PUTUS JARI, PUTUS TANGAN, BILAKAH AKAN SELESAI?

Semalam seorang kanak-kanak berusia 6 tahun meninggal akibat sebuah 'gudang' haram menyimpan mercun haram tidak semena-mena meletup di Kuala Terengganu. Apa yang peliknya macamana pihak berkuasa tidak tahu dan orang ramai di kawasan itu juga tidak mengetahui kewujudan 'gudang' tersebut di kawasan itu.

Akhirnya bila sudah berlaku tragedi sebegini barulah semua pihak bergegas mengambil tindakan. Adakah memang sudah perangai kita di Malaysia yang sentiasa mengamalkan sikap 'fire fighting' untuk mengatasi masalah-masalah tertentu tanpa perancangan dan langkah yang proaktif dan agresif.

Mengapa dalam hal-hal berkaitan dengan politik, Polis begitu sensitif dan hebat menghidu setiap program yang PAS hendak laksanakan hatta program dalaman yang tidak melibatkan orang awam pun Polis tahu. Tetapi dalam hal keselamatan yang lain contohnya mercun, jenayah dan sebagainya mereka tidak sehebat itu??????

Sama-samalah kita bergerak cergas dalam perkara-perkara sebegini supaya kita dapat mengurangkan risiko yang melibatkan nyawa dan keselamatan semua.

Comments

Pondok Hati said…
Tuan,

Polis juga cekap menyaman pesalah trafik.

Jangan tuan lupa....kah..kah..kah..