MELAKA TERUS DILANDA BANJIR

Setiap kali hujan lebat turun sudah pasti beberapa buah tempat seperti kampung, taman perumahan, jalan raya dan sebagainya akan ditenggelami air. Perkara ini bukan sesuatu yang baru tetapi sudah berlanjutan sejak sekian lama. Bila diajukan kepada kerajaan negeri jawapan yang diberi ialah kita akan selesaikan masalah ini, kerajaan telah memperuntukan puluhan juta untuk mengatasi masalah banjir. Namun sehingga ke hari ini ianya tidak juga selesai.

Malam tadi hujan lebat turun mencurah-curah di sekitar negeri Melaka mengakibatkan banjir sekali lagi melanda beberapa buah tempat di Melaka. Antaranya di Bukit Pulau, Duyong dan lain-lain. Beberapa rumah digenangi air dan ianya sangat menyulitkan mangsa banjir untuk meneruskan kehidupan seharian.

Tinjauan saya di sekitar perkampungan di sekitar Taman Seri Duyong beberapa keluarga dipindahkan ke surau di sebelah Sekolah Rendah Seri Duyong sebagai penempatan sementara mereka.

Wakil blog ini di Bukit Pulau juga memaklumkan bahawa 2 buah rumah ditenggelami air.

Sementara itu longkang di perkampungan berhampiran Taman Pengkalan Jaya (gambar atas) juga dipenuhi air. Jika hujan turun dengan lebat beberapa jam lagi dikhuatiri air akan melimpah dan membanjiri kawasan terbabit.

Masalah banjir ini tidak akan dapat diatasi jika kerajaan terus gagal merancang satu langkah yang efisien dan berkesan bagi mengatasi. Antara punca yang dikenalpasti menyebabkan banjir ialah sistem perparitan yang caca marba akibat projek pembangunan yang tidak teratur dan tidak terancang; longkang tersebut dan sebagainya.

Lebih malang lagi apabila ADUN PR mengajukan soalan tentang masalah banjir ini, kerajaan negeri menjawab tiada peruntukan sedangkan kerajaan negeri terus menjalankan projek yang membazir seperti Eye On Malaysia (yang bangkrap), Lapangan Terbang yang tidak dapat digunakan dan sebagainya.

Jelas sekali lagi bahawa jika masalah banjir ini tidak diatasi, persoalan yang timbul ialah apakah benar Melaka sebuah negeri Maju 2010 sedangkan masalah asas seperti banjir pun tidak dapat diatasi.

Comments