MCA MAIN ISU PERKAUMAN DAN AGAMA UNTUK PROVOK ORANG MELAYU

Presiden MCA, Chua Soi Lek cuba merangka strategi serampang dua mata untuk kepentingan MCA dan BN. Kenyataan beliau semalam yang menyatakan bahawa jangan optimistik bahawa jika PAS memerintah, negara ini akan bebas daripada rasuah dan segala masalah lain akan lenyap, sebenarnya mempunyai tujuan dan strategi tertentu.

Beliau juga menambah bahawa perlu diingat ada antara negara yang mengamalkan rasuah terdiri daripada negara yang mempunyai majoriti masyarakat Islam.

Dua kenyataan yang dibuat oleh 'Pelakon Video' ini adalah untuk menaikkan semangat orang melayu dan Islam supaya bersatu tanpa mengira parti politik. Soi Lek dan kepimpinan BN faham bahawa jika isu perkauman dan agama dimainkan oleh orang Cina dan bukan Islam sudah tentu orang Islam akan bersatu dan bangkit menentangnya.

Selain itu Soi Lek cuba menimbulkan keraguan di kalangan orang Cina yang semakin yakin dengan PAS. Jadi beliau sengaja membangkitkan persoalan samada PAS dapat membasmi rasuah andaikata dipilih menjadi kerajaan pusat bersama PR.

Strategi menggunakan isu agama dan perkauman seperti ini telah digunakan oleh Umno, MCA dan MIC sejak zaman berzaman. Kali ini BN melalui MCA sekali lagi mahu menggunakan isu ini untuk kepentingan BN.

Mereka tahu jika orang Melayu bersatu sudah tentu mereka akan bernaung di bawah Umno terutama rakyat yang tidak berparti.

Bagi saya Soi Lek dan pemimpin BN sebenarnya jauh ketinggalan. Di saat politik perkauman sempit sudah ditolak oleh rakyat, BN masih mahu mengamalkannya. Saya yakin rakyat Malaysia sudah matang dan masak dengan taktik serta strategi BN ini. Rakyat sudah membuktikannya pada PRU 12 dahulu apabila orang Cina dan India sudah tidak takut untuk mengundi PAS dan orang Melayu tidak takut untuk mengundi DAP.

BN sebenarnya tidak putus-putus merancang untuk memecah belahkan PR. Mereka tidak ada idea lain selain menggunakan isu sensitif seperti agama dan perkauman. Namun BN tidak sedar bahawa isu agama dan perkauman sudah tidak laku dan telah lama dibuang oleh rakyat Malaysia.

Comments