MANA PERGINYA SLOGAN ISLAM HADHARI

Setelah jutaan ringgit dihabiskan untuk memperkenalkan Islam Hadhari akhirnya Slogan dan prinsip tenggelam begitu sahaja bersama 'tenggelamnya' mahaguru Islam Hadhari, Abdullah Badawi. Kini ianya hanya tinggal nama.

Kini timbul pula slogan 1Malaysia yang diasaskan oleh Najib Razak. Sejak akhir-akhir ini sudah kedengaran kritikan dari pelbagai pihak tentang konsep 1Malaysia ini. Bagi pengkritik tersebut konsep ini sebenarnya gagal direalisasikan dalam ertikata sebenarnya.

Contoh paling tepat ialah sikap Kerajaan Pusat yang seolah-olah tidak mengiktiraf kerajaan PR di 4 buah negeri iaitu Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. Royalti minyak untuk Kelantan tidak diberi, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan dibentuk dan macam-macam. Semua ini tidak menggambarkan bahawa sistem Federalisme yang sepatutnya menjadi asas kepada 1Malaysia tidak diamalkan sebenarnya. Itu belum kita selami dan selidiki di peringkat Institusi Masyarakat seperti JKKK, AJK Masjid dan lain-lain. Sudah tentu lebih banyak tindakan dan langkah yang diambil oleh pihak berkuasa yang bertentangan dengan konsep 1Malaysia yang amat mementingkan perpaduan dan kehidupan yang harmoni.

Comments