MAKSIAT DI MANA-MANA DI MELAKA?

Media hari ini melaporkan bahawa penduduk di Pangsapuri Malim berasa terganggu apabila pelbagai masalah berlaku di kawasan berkenaan semakin meruncing sejak akhir-akhir ini.

Penduduk, Suhaidah Suliaman, 50, berkata, antara perkara membimbangkan termasuk gejala sosial yang boleh mendatangkan keburukan kepada penduduk setempat.

Menurutnya, masalah gejala sosial perlu ditangani segera supaya ia tidak mencemarkan maruah penduduk.

Untuk pengetahuan semua bukan sahaja di Pangsapuri Malim tetapi banyak tempat maksiat berlaku di negeri Melaka ini khasnya di sekitar Bandaraya Melaka. Tempat-tempat maksiat seperti di Melaka Raya dan sebagainya tidak pernah diusahakan supaya ditutup.

Malah dalam keadaan maksiat dan perzinaan berleluasa sekarang ini kerajaan negeri tidak pernah membuat perancangan untuk menutup pusat-pusat maksiat dan membasmi program-program maksiat. Apa yang dicadangkan oleh kerajaan negeri ialah menubuhkan Sekolah Mengandung yang tiada kaitan dengan mencegah kemungkaran malah ianya dilihat seolah-olah menggalakkan kemungkaran kerana orang yang melakukan zina bila mengandung mempunyai tempat untuk mengadu.

Selagi kerajaan negeri tidak serius menjalankan program mencegah kemungkaran dan membasmi punca-punca maksiat selagi itulah maksiat akan berleluasa berlaku dan gejala zina, mengandung luar nikah dan buang bayi tidak akan dibendung.

Seperkara lagi yang wajib dilakukan ialah mengamalkan Hukum Islam yang jelas dijamin oleh Allah bahawa ianya berkat dan mampu mengatasi masalah manusia.

Comments