SIAPA SESUMPAH SEBENAR

Sesumpah ialah seekor binatang yang boleh berubah warna mengikut keadaan sekelilingnya. Kini binatang ini menjadi 'famous' apabila ahli politik negara ini menggunakan istilah sesumpah untuk menuduh lawan mereka sebagai seorang yang boleh bertukar perangai dan pandangan mereka mengikut kepentingan politik mereka.

Siapa sesumpahnya sebenarnya?

Bagi saya Umno/BN sudah lama mengamalkan politik sesumpah. Pemimpinnya mereka boleh menjadi orang alim dan warak dalam program-program agama tetapi menjadi sebaliknya apabila menghadiri program maksiat dan 'lagho'. Inilah sesumpahnya sebenarnya.

Namun bagi pemimpin PAS mereka tetap konsisten dan istiqamah dengan akhlaq dan keperibadian mereka.

Umno juga boleh diibaratkan sebagai parti sesumpah kerana tidak mempunya dasar dan perjuangan yang konsisten. Kalau dulu Umno dilihat sebagai sebuah parti yang berjuang semata-mata untuk kepentingan Melayu tetapi kini kita lihat semangat itu sudah tiada yang tinggal hanya perjuangan untuk 'perut dan bawah perut'. Sebab itu kita lihat Umno terpalit teruk dengan isu rasuah dan penyelewengan sehingga ada pemimpin yang disabitkan dengan kesalahan rasuah semasa pemilihan parti Demi untuk menang dan mendapat jawatan mereka sanggup membelanjakan jutaan ringgit.

Benar seperti kata Dr Mahathir, Umno sudah busuk sehingga ke usus.

Comments