PERKASA UMNO, PERKASA MCA, PERKASA MIC

Naib Presiden MCA, Donald Lim mencadangka supaya 'PERKASA' Cina ditubuhkan bagi mengimbangi 'PERKASA'Melayu tajaan Berahim Ali.

Donald Lim Siang Chai, yang membuat cadangan itu juga membayangkan agar kumpulan berkenaan diterajui oleh Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) yang seringkali dilihat lantang membuat tuntutan mengenai kepentingan masyarakat Cina.

Katanya, tanggungjawab itu tidak sesuai dipikul oleh MCA kerana ia parti politik dan NGO dibolehkan bertindak dalam cara yang berlainan.

"Komuniti Cina dan persatuan Cina seperti KLSCAH boleh memainkan peranan itu. MCA hanya boleh bertindak sehingga peringkat tertentu - ia sepatutnya NGO menentang pencabarnya,” kata Lim dalam satu wawancara dengan akhbar Cina di Putra Jaya semalam.

Terbukti bahawa masyarakat Cina benar-benar marah dan tersinggung dengan PERKASA yang lantang kononnya untuk membela hak orang Melayu. Kenyataan Donald Lim ini sedikit sebanyak mengeruhkan hubungan di dalam BN kerana semua orang tahu PERKASA seolah-olah menjadi anak emas Umno di mana sebahagian besar ahlinya adalah ahli dan penyokong Umno termasuk Timbalan Presiden (Pengerusi) PERKASA, Rahman Bakar.

Blog ini mencadangkan kepada Donald Lim dan semua pemimpin Cina dalam BN khasnya MCA dan Gerakan bertindak keluar dari parti masing-masing dan sekaligus menyertai parti-parti PR seperti PAS, PKR dan DAP.

Tidak ada gunanya duduk di dalam BN jika suara kita diketepikan malah suara orang luar seperti Perkasa dilayan dengan baik.

Jika semalam Donald mencadangkan kaum Cina menubuhkan PERKASA CINA, kemungkinan besar Samy Vellu akan juga mahu menubuhkan PERKASA INDIA pula.

Persoalan apakah dengan penubuhan PERKASA ini negara lebih kaya, stabil dan matang serta telus bebas dari rasuah, penyelewengan, pembaziran dan sebagainya.

Comments