GURU : ANTARA DUA DARJAT?

Wajarkah golongan guru dibenarkan aktif dalam politik Negara kita? Suatu persoalan yang pastinya akan merunsingkan semua ibubapa sama ada arahan ini boleh membawa kebaikan ataupun keburukan kepada sistem pendidikan Negara terutamanya dalam usaha untuk melahirkan generasi berpendidikan ,berilmu, serta berakhlak tinggi sepertimana yang tercatat dalam falsafah pendiikan Negara yang telah digariskan sejak merdeka lagi.

Pegumuman oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan menyatakan bahawa bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik akan mengubah lanskap poltik serta proses pengembangan tamadun pendidikan Negara sejak merdeka. Menurutnya lagi bahawa langkah ini adalah berlandaskan hakikat bahawa golongan guru ini adalah orang yang memainkan peranan penting memimpin masyarakat suatu masa dahulu didalam senario politik Negara kita.

“Masanya sudah tiba mereka dibenarkan aktif semula didalam politik” , menurut beliau lagi semalam.

Berdasarkan kata-kata beliau, keputusan membenarkan para guru kembali aktif didalam politik ini disamping memegang jawatan politik adalah bersandarkan kepada beberapa keadaan iaitu antara lainnya perlulah mendapatkan kebenaran bertulis Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu disamping tidak menjejaskan atau menganggu tugas mengajar di sekolah masing-masing.

Persoalan mudah yang akan ditanya oleh pelbagai pihak dengan kenyataan KSN ialah, adakah kebenaran ini hanya bagi guru-guru yang menyokong UMNO sahaja atau adakah KSN tidak kisah parti apa pun yang dipilih untuk disokong oleh para guru yang cerdik pandai tersebut? Adakah kebenaran ini telah dibuat kajian tidak akan menganggu tugasan hakiki guru tersebut?

Mampukan guru yang berceramah politik di malam hari bagi suatu parti akan menjadi guru yang baik di sekolah pada siang hari jika anak-anak murid yang diajar ialah anak murid parti pembangkang kepada mereka? Atau guru tersebut mengajar matapelajaran berkenaan dasar-dasar Negara walhal pada malam harinya mereka jugalah yang berceramah menentang semua dasar kerajaan tersebut? Mampukan guru ini bertindak professional dalm suasana politik kepartian yang mereka ceburi? Akan terlahirkah generasi pendidikan dalam Penyata Rahman Talib atau akan terhakislah sifat-sifat kemurniaan dan amanah dalam diri seorang pendidk bergelar guru yang sememang berada dalam dilema untuk melepaskan diri dari kehendak politik kepartian mereka maka tidak mustahil pada tahap ini tugasan mengajar di sekolah hanyalah batu loncatan mendapatkan pendapatan tetap sedangkan hati dan perasaan mereka hanyalah terdorong sepenuhnya kepada politik kepartian yang penuh seninya.

Bilangan yang bergelar guru mencecah 390,000 orang dan hampir 280,000 adalah yang mempunyai kelulusan ijazah yang juga berada dalam kumpulan A yang dibenarkan berpolitik, maka dengan bilangan penjawat awam sebanyak ini mampukah kita untuk memperjudikan nasib perjuangan memartabatkan tamadun pendidikan Negara sejak merdeka dulu? Jika dulu Kementerian Pendidikan telah menjadi tempat bahan uji dengan pelbagai sistem pengajaran oleh pihak atasan seumpama Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Inggeris Dalam Subjek Matematik dan Sains dan kini pula dalam usaha menghapuskan sistem peperiksaan di peringkat UPSR dan PMR, maka kini tiba pula bagi golongan guru pula dijadikan bahan ujikaji yang pastinya akan mengundang risiko yang maha dahsyat pada masa akan datang. Bersediakan kita untuk menggoyang malah membocorkan kapal bahtera yang sedang tenang menghadapi lautan bergelora?

Memang terdapat suara pelbagai pihak yang bersetuju dengan kebanran ini, persoalannya bersediakan mereka untuk mendalami seni tipu helah dalam politik kepartian dengan tugasan hakiki mereka untuk menjadi pendidik kepada generasi masa depan di sekolah-sekolah?

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN GURU BERPOLITIK

Menyorot kepada pendapat kebaikan golongan guru berpolitik ini boleh disandarkan kepada citarasa kerajaan sendiri yang mahukan guru-guru ini berpolitik dengan harapan untuk melihat semua guru terbabit untuk menyokong kerajaan yang memerintah. Menurut kata seorang Menteri kanan, kebenaran kerajaan ini menunjukkan sikap keterbukaan kerajaan yang tidak pernah menghalang penjawat awam daripada berpolitik malah dikatakan juga sebagai mengiktiraf jasa guru serta pengorbanan mereka dalam arena pendidikan dan politik. Jika guru tersebut cenderung dan selari dengan parti memerintah mungkin betul jawapannya tetapi bagaimana andaikata guru tersebut memilih untuk menyokong dan menjadi penyokong tegar parti pembangkang? Adakah ungkapan kata Menteri tersebut mempunyai pelbagai maksud yang boleh ditafsirkan oleh penggiat politik kelak.

Profesion perguruan akan menjadi pertaruhan serta galang-ganti kerana peranan guu adalah suatu bidang yang suci dalam melahirkan generasi bangsa yang berilmu, maka selama ini guru-guru dipandang mulia oleh masyarakat setempat. Apa akan jadi jika guru yang dikenali oleh masyarakat setempat menjadi sebahagian golongan parti yang tidak sehaluan dengan masyarakat setempat? Tentulah guru tersebut akan dihina,dicaci dan dihina dengan pelbagai kata yang pastinnya akan mengguris hati golongan pendidik tersebut, maka apakah hasilnya nanti apabila guru yang merasa kerendahan wibawa dan maruah ini akan mengajar pula anak-anak kepada masyarakat setempat yang menghina mereka tadi? Suatu suasana yang tidak sihat pasti akan tercipta maka yang akan menjadi mangsa kelak ialah generasi akan datang yang sememang perlu dididik oleh golongan guru yang amanah dan professional terhadap tugasan mereka sendiri. Mampukah untuk kita melihat anak-anak kita pada masa akan datang akan terabai menjadi mangsa keadaan kepada guru-guru yang terheret dalam kancah permainan serta tekanan politik sehingga menjejaskan mutu perkhidmatan mereka?

Dakwaan sesetengah pihak yang menyokong kebenaran berpolitik dikalangan guru ini dengan hasrat untuk menambah mutu kepimpinan seseorang guru memang ada baiknya tetapi disebalik kebaikan tersebut lebih banyak kecelaruan yang pasti timbul. Persoalannya, tidak cukupkah segala macam pengurusan di peringkat Kementerian Pelajaran,negeri dan daerah malah di setiap sekolah pun sentiasa menanjurkan kursus kepimpinan melibatkan guru dan pelajar. Adakah peningkatan kepimpinan seseorang guru akan meningkat setelah menceburi politik? Apa akan terjadi jika seorang guru yang aktif berpolitik akan pula datang lewat ke sekolah, mengambil cuti untuk menyertai program anjuran parti, berkempen dikalangan guru-guru lain sehingga mencetus perbalahan dikalangan pendidik, maka akan terhasillah segolongan guru yang menjadi mabuk kepeningan tanpa ilmu dalam dunia politik yang akan menyebabkan mutu perkhidmatan mereka akan terjejas dan akan memberi kesam sampingan kepada generasi muda akan datang.

Bagi pemimpin politik dalam UMNO pula, penyertaan guru ini adalah sangat dinantikan mereka dengan harapan golongan guru akan menyokong UMNO. Hasrat ini sebenarnya lahir sejak zaman Datuk Seri Hishammuddin menjadi Menteri Pelajaran dahulu kerana berdasarkan sejarah perjuangan UMNO memang terlahir dengan sokongan kuat dikalangan guru. Masih adakah semangat guru di zaman sebelum dan semasa merdeka dalam era kemodenan abad ke 20 ini dengan perledakan sistem maklumat yang canggih, jika adapun mereka akan membuat perhitungan yang terbaik berdasarkan maklumat yang ada untuk memilih corak parti yang mereka akan sokong. Untung sabut timbul untung batu tenggelam. Memang tidak dinafikan pada zaman era 70an hingga 80an golongan guru memang akrab dan sinonim dengan UMNO kerana segala penglibatan khidmat masyarakat sama ada di masjid, kenduri kendara, dan sebagainya akan melibatkan ahli parti yang dihormati kerana mereka adalah guru yang dianggap berpengaruh pada masa tersebut. Tetapi dengan harapan kebenaran ini untuk memaksa golongan guru menyokong serta menyertai UMNO seumpama membina benteng atau empangan dilaluan air yang deras yang akhirnya akan pecah jua empangan tersebut.

Bagi Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pula tentulah berada dalam dilema, hendak ditolak ini adalah arahan kerajaan hendak disokong pula umpama menarik rambut dalam tepung. Menurut NUTP biarlah arahan tersebut pada tahap guru dalam Gred DG41 dan DG48 sahaja tanpa melibatkan pemegang jawatan tertinggi dalam profesion perguruan yang sememangnya terpikul dibahu mereka beban dan tanggungjawab dalam mentranformasikan system pendidikan Negara kerana dibimbang mereka juga akan terbeban di tempat kerja diarahkan juga memegang jawatan dalam parti ataupun diarah menyertai mana-mana parti politik yang ada kelak. Apa yang penting NUTP dan warga pendidikan mestilah dikawal dengan garis panduan yang terbaik supaya tidak akan wujud konflik serta pertembungan budaya poltik dam perkhidmatan perguruan mereka. Walaupun susah terpaksa jua diharungi demi menjaga mutu pendidikan generasi akan datang.

Persoalan menarik yang perlu dijawab ialah kenapa baru sekarang KSN membuat pengumuman yang berani seperti ini? Adakah ada campurtangan politik dalam pembuatan keputusan tersebut? Kenapa perlukan golongan guru dalam politik Negara pada masa kini? Adakah ini menggambarkan semua ahli politik terutamanya dalam parti kerajaan gagal menjalankan tugas mereka? Perlu dingatkan kepada ahli politik, guru mempunyai tanggungjawab yang diamanahkan dalam melaksanakan dasar pendidikan Negara dan bukan sebagai benteng terakhir mempertahankan agenda politik Negara yang diterajui oleh UMNO yang telah nazak kini.

Ayuh para cerdik pandai para guru, jika inilah masa yang paling sesuai menunjukkan kecerdikkan dirimu maka inilah peluang terbaik untuk menzahirkan sokongan secara terbuka kepada Pakatan Rakyat, biarkan Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Perdana Menteri menjadi tenat dalam derita,sesal dalam kepayahan berdasarkan arahan terbaru KSN tersebut. Janganlah jadi guru yang sentiasa dicucuk hidung,diarah ke sesuatu majlis perasmian apa-apa jua program sang menteri dan ahli politik dengan taat tanpa membantah, diberi makan nasi bungkus,berbaris panjang melambai bendera,bermain kompang dan sebagainya semata-mata untuk menjadi guru yang taat pada manusia, maka inilah masanya untuk menjadi guru sejati, tunjang negara dalam profesion perguruan serta menjadi diri yang merdeka dalam setiap keputusan yang dibuat.

Jika pengumuman KSN berkuatkuasa secara sah mulai 1 Ogos 2010, maka akan bermulah zaman politik untuk golongan guru yang berijazah. Jika guru telah boleh berpolitik maka tidak mustahil kesatuan atau persatuan perkhidmatan seperti Bomba,Kastam,Imigresen,Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Peguam Negara, SPR, SPRM, dan sebagainya untuk memohon menyertai para guru berpolitik walau diri adalah penjawat awam. Maka akan bercemparalah suasana perkhidmatan negara kita dengan sepak terajang dan seni helah dalam politik umpama yang dikejar tidak dapat yang dikendong jua akan keciciran.

Apa yang pasti, golongan guru kini menjadi perhatian semua pihak. Apakah agenda kerajaan berdasarkan pengumuman ini diluar pengetahuan rakyat. Membujur lalu melintang patah, maka disaat inilah para guru perlu menjadi insan yang berjiwa merdeka, manusia yang berwibawa serta beramanah, ahli politik yang berani,telus dan bertanggungjawab, juga menjadi guru yang mampu membina negara dengan sifat-sifat keikhlasan, keluhuran budi, amanah, juga menjadi guru bersifat rabbani dengan penuh kataatan dan pengabdiannya hanya kepada Allah SWT. Percayalah dengan memiliki ciri-ciri tersebut maka akan menjadi mudahlah usaha mencapai matlamat tarbiyah Islamiyah dikalangan para pelajar. Firman Allah SWT di dalam Surah Ali-Imran Ayat 79 yang bermaksud:-

Tidaklah patut bagi seorang manusia yang Allah berikan kepadanya kitab dan kenabian,kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai :"Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan dengan perbuatan menyembah Allah".Tetapi (sepatutnya ia berkata):"Hendaklah kamu menjadikan orang-orang rabbani (orang yang hanya menyembah Allah S.W.T dengan ilmu dan amal yang sempurna),kerana kamu sentiasa menjadi insan Allah itu,dan kerana kamu selalu mempelajarinya".

PUTERA MELAKA.

Comments