GANTUNG PERMIT MEDIA : NEGARA AKAN MUNDUR DAN TIDAK BERTAMADUN

Suaran Keadilan dan Harakah tidak perbaharui permit penerbitannya dengan pelbagai alasan yang diberi oleh Kementerian Dalam Negeri. Baru-baru ini. Harakah diberi surat tunjuk sebab antara lain kerana lambat menghantar lapan salinan Harakah kepada KDN setiap isu, menjual kepada bukan anggota PAS dan menjual di luar daripada tempat yang dibenarkan.

Jelas sekali pihak berwajib cuba mencari alasan supaya media kepunyaan PR itu tidak diterbitkan. Hanya media pengampu dan pembodek sahaja yang boleh diterbitkan.

Blog ini mencadangkan supaya pihak berwajib tidak perlu berselindung dengan apa juga alasan bagi menghalalkan segala tindakan mereka.

Jelas sekali dakwaan bahawa kebebasan akhbar dan media di Negara sudah berkubur ada benarnya. Ini kerana media yang menongkah arus sering dihimpit dengan amaran dan pergantungan permit. Sampai bila agaknya Negara kita akan menjadi Negara yang maju dari segi fizikal, spiritual dan kebebasan media serta mempertahankan hak asasi manusia.

Dari sehari ke sehari kita melihat cengkaman makin kuat. Media yang cuba membongkar penyelewengan dan rasuah dituduh sebagai pemfitnah dan pemecahbelah masyarakat. Manakala media yang menjadi ‘Yes Man’ dan tidak menegakkan kebenaran dan tidak mencegah kemungkaran dikatakan media terbaik dan telus.

Sampai bila rakyat hendak dididik menjadi masyarakat ‘Pak Turut’ dan ‘Yes Man’ yang tidak berani membongkar penyelewengan, salah laku dan rasuah. Rakyat hanya dimomokkan dengan kebaikan dan kemurniaan pemerintah sedangkan sudah pasti akan ada kesalahan dan kesilapan yang dilakukan oleh mereka yang bukannya maksum.

Kita yakin jika ini caranya Negara kita sudah pasti tidak akan maju dan menjadi Negara yang bertamadun kerana budaya menegur, mengkritik dan menasihat tidak disuburkan di dalam Negara. Sebaliknya budaya bodek, mengampu dan ‘Yes Man’ pula diterapkan saban waktu.

Comments