BN TERGUGAT : RETORIK TAKUTKAN MELAYU

Para pemimpin PR menyifatkan kenyataan Timbalan Presiden Umno, Muhyiddin Yassin bahawa orang Melayu akan berhadapan dengan kemungkinan hilang kuasa politik jika terus berpecah belah sesama sendiri lebih bertujuan untuk meraih sokongan Melayu.

Muhyiddin cuba menakutkan orang Melayu bahawa mereka kononnya akan kehilangan kuasa jika PR mengambilalih pemerintahan negara.

Memainkan isu melayu terancam dan hilang kuasa tidak lagi sesuai dengan perkembangan politik hari ini kerana rakyat khususnya generasi muda boleh menilai kemampuan Umno dan BN memerintah negara sejak 50 tahun lalu

PAS berkeyakinan pendekatan yang dibawa PR berteraskan keadilan dan pembelaan untuk semua kaum, dan hak-hak orang Melayu yang termaktub dalam perlembagaan akan terus terpelihara.

Pemerintahan yang diketuai PAS di Kelantan dan Kedah serta PR di Selangor dan Pulau Pinang membuktikan kedudukan Melayu dari sudut ekonomi dan sosial tetap terpelihara tanpa perlu bergantung kepada Umno.

Kenyataan Muhyiddin jelas bermotif politik dan sengaja mencetuskan rasa kebimbangan dan ketakutan orang Melayu terhadap perubahan yang mungkin berlaku pada Pilihanraya Umum(PRU) akan datang.

Orang Melayu akan lebih selamat dan lebih terjamin kuasa politiknya apabila berani membuat perubahan politik yang lebih jernih dan terbuka berdasarkan prinsip Islam.

Comments