KALAU BN TAK MAMPU SERAHKAN PEMERINTAHAN KEPADA PR

Malaysia menghadapi risiko menjadi negara Greece kecuali rakyatnya menelan hakikat pahit bahawa pengurangan subsidi akan menyaksikan harga petrol, makanan, elektrik dan beberapa barang keperluan tidak dapat dielakkan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Idris Jala, yang juga ketua pegawai eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) - sebuah badan yang ditubuhkan bagi mengurangkan bebanan subsidi negara sambil menerangkannya kepada rakyat berkata hutang negara akan meningkat 100 peratus daripada keluaran dalam negara kasar menjelang tahun 2019 jika pemberian subsidi diteruskan.

Subsidi kini merupakan 54 peratus daripada KDNK negara.

Nampaknya menteri BN pula mendoktrinkan pemikiran rakyat supaya berkorban untuk negara dan bersetuju dengan tindakan kerajaan menaikkan harga minyak. Bila harga minyak naik maka harga barangan lain juga akan naik.

Idris dalam kenyataan jelas mengharapkan rakyat sanggup berkorban demi masa depan negara.

Bukan semudah itu untuk kerajaan BN menipu rakyat. Adakah pemimpin kerajaan pusat sekarang sudah habis ikhtiar sehingga sanggup membebankan rakyat. Bagaimana dengan perbelanjaan negara yang membazir, pemimpin BN yang membazirkan duit rakyat dengan projek-projek mewah, wang negara/rakyat yang tiris akibat rasuah dan sebagainya.

Inilah sikap pemimpin BN dari dahulu, kini dan mungkin selamanya di mana mereka akan menjadikan rakyat sebagai kambing hitam bila negara dalam kesusahan. Tidak ada idea yang bernas dan baru yang dapat mereka fikirkan. Selain dari membebankan rakyat mereka sudah pasti akan mengintai duit dari sumber-sumber seperti Petronas, KWSP dan lain-lain untuk kegunaan tertentu.

JIKA BN SUDAH TIDAK MAMPU UNTUK MENTADBIR NEGARA SERAHKAN SAHAJA TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA KEPADA PR.

Comments

Anonymous said…
Benar, jika BN tidak mampu mentadbir dan mengurus ekonomi wajar serahkan kepada PR. Beberapa kerajaan PR telah dibuktikan mampu mentadbir urus negeri dan ekonomi secara konsisten mahupun secara drastik, serta memberikan kebaikan dan kebajikan kepada rakyat. Jadi rakyat Malaysia tunggu apa lagi, tetapkan dalam hati kita tumbangkan BN secara mutlak dalam PRU 13.