MYPROCUREMENT : ADA PORTAL TAPI PENUH DENGAN KECACATAN DAN KESANGSIAN

Hendak tergelak ada, marah pun ada. Manakan tidak, kerajaan membina Portal Myprocurement kononnya untuk memudahkan rakyat menyemak dan mendapat maklumat tentang kontrak-kontrak kerajaan. Namun info di dalam portal itu banyak yang salah dan tidak tepat. Ianya sungguh memalukan dan integritinya juga jelas boleh dipersoalkan.

Selain itu info di dalamnya juga mengelirukan serta menimbulkan kesangsian. Ia boleh menyebabkan kita semua mula syak wasangkan dengan ketelusan dan kredibiliti kerajaan dalam mengendalikan kontrak dan projek. Ada syarikat yang dilihat tidak dilayak menerima kontrak tertentu tetapi dianugerahkan dengan projek puluhan juta ringgit.

Saya mengharapkan kerajaan dapat memperbetulkan semua angka-angka yang salah di dalam portal tersebut di samping memberikan penjelasan terperinci mengapa syarikat-syarikat yang dipertikaikan itu diberi kontrak dan projek yang sebegitu besar.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendedahkan perkara di atas secara terperinci semalam. Sila Klik di sini untuk laporan lengkap.

Comments