ISU MELAKA BAHAGIAN 2

2) ISU ANAK-ANAK SYARIKAT KERAJAAN NEGERI MELAKA MENGALAMI KERUGIAN

Sebilangan besar anak-anak syarikat kerajaan negeri Melaka mengalami kerugian disebabkan pentadbiran dan pengurusan kewangan. Ini juga disebabkan kerana amalan kronisme di mana individu yang dilantik ke jawatan tinggi di dalam syarikat terbabit tidak berkelayakan dan tidak kompeten. Sebagai contoh pada tahun 2007 21 anak syarikat kerajaan negeri Melaka mengalami kerugian di mana MITC mencatatkan kerugian paling tinggi iaitu RM9,980,207, Pertam Construction (RM5,444,102), Perbadanan Melaka Holding Sdn Bhd (RM5,184,168) dan lain-lain.

3) ISU PENDIDIKAN

a) PASTI terus dizalimi

Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di seluruh negeri Melaka terus ditekan oleh kerajaan negeri Melaka sehingga kini kes ini belum selesai.

13 PASTI diseluruh kawasan di dalam negeri Melaka telah menerima surat amaran dari Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang mengarahkan kesemua PASTI tersebut berdaftar di bawah JAIM. PASTI-PASTI ini dituduh melakukan kesalahan di bawah Enakmen Pengawalan Sekolah-sekolah Agama Islam (Melaka) 2002.

Surat (JAIM/6/(S) 223/1-34 (4) yang ditandatangani oleh bekas Pengarah JAIM Abdul Halim Tawil antara lain memberi amaran bahawa jika kesemua PASTI tersebut enggan mendaftar dengan JAIM dalam masa 14 hari dari tarikh surat itu tindakan akan di ambil mengikut enakmen tersebut.

Antara PASTI yang menerima surat amaran tersebut ialah dari Kawasan Alor Gajah iaitu PASTI Munawwaarah 2 & 3; Kawasan Bukit Katil - PASTI Jaya Insan(Bukit Katil), PASTI Ar-Rahmah (Solok Gaung), PASTI Darul Islam (Bukit Beruang); Kawasan Jasin - Ar-Roudhah, Al-Istiqamah, Al-Amin, As-Syakirin, As-Solihin; Kawasan Kota Melaka - As-Syarifah, Al-Hidayah; Kawasan Tangga Batu - PASTI An-Nuriah.

Kes saman PASTI ini masih berjalan dan tidak pasti bila ianya akan tamat.

b) Sekolah Agama negeri diserah kepada pusat

Lapan buah Sekolah Menengah Agama termasuk Sekolah Menengah Agama Tahfiz JAIM telah diserahkan kepada kerajaan Pusat.

Sebelum ini Kolej Al Dirasat Al Islamiah Al Arabiah iaitu Pusat Pengajian berkembar dengan Universiti Al Azhar Mesir yang ditadbir oleh JAIM telah diserahkan kepada Kolej Islam Melaka yang terletak di Kuala Sungai Baru walaupun mendapat bantahan daripada para pelajar dan kakitangan kolej tersebut.

Comments