BANDUAN : SISTEM PENJARA KITA GAGAL

Ramai yang memperkatakan tentang kegagalan sistem penjara Malaysia mendidik banduan sehingga kembali menjadi insan yang taat dan patuh kepada Allah dan undang-undang negara.
Perkara memang sudah berlarutan lama, namun pihak berkuasa masih tidak mahu kembali kepada fitrah manusia dan penciptanya.
Pelbagai kaedah digunakan untuk memulihkan anduan ini. Tetapi peratusan yang dapat dipulihkan scara total sangat rendah. Apa puncanya?
Bagi saya puncanya ialah pihak berkuasa tidak mahu kembali kepada fitrah manusia di mana manusia di cipta oleh Allah. Sudah pasti hanya Allah sahaja yang tahu jalan penyelesaian kepada semua masalah manusia. Allah telah menyediakan asas yang kuat bagaimana untuk mendidik dan menghukum manusia. Semuanya dicatatkan di dalam Al-Quran dan Nabi Muhammad meninggalkan sunnahnya untuk diikuti.
Namun sehingga hari pihak berkuasa masih percaya kepada sistem ciptaan manusia untuk memulihkan banduan-banduan ini. Sistem yang diturunkan Allah hanya diterapkan secara tempelan bukannya sistem pokok atau induk. Akhirnya inilah keputusan yang kita dapat.....GAGAL.

Comments