KENYATAAN BERSIFAT RASIS, SAYA TIDAK HAIRAN

Saya tidak hairan dan pelik jika seorang ahli dan pendokong kerajaan yang ada sekarang mengeluarkan kenyataan bersifat rasis kerana parti pemerintah yang ada sekarang memang diasaskan atas dasar perkauman.NONE
Umno atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, MCA dan MIC sememangnya ditubuhkan atas kepentingan Melayu, Cina dan India. Parti-parti tersebut digagaskan untuk memperjuangkan bangsa masing-masing sesuai dengan nama parti-parti mereka.
Jadi tidak pelik jika pemimpin parti-parti tersebut atau orang-orang suruhan mereka mengeluarkan kenyataan berbau perkauman sempit yang mungkin mengguriskan hati kaum yang lain.
Tidak ada yang pelik dan mengejutkan jika Datuk Nasir Safar, pegawai khas kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman di Melaka pagi semalam.

Ini kerana parti yang didokong oleh tuannya sendiri dengan jelas berjuang atas dasar perkauman sesuai dengan namanya. Umno untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India.
Bagi saya Datuk Nasir mengeluarkan kenyataan yang relevan dengan parti yang disokongnya. Cuma rakyat kena berhati-hati dalam memberikan sokongan kepada parti-parti perkauman yang sentiasa mementingkan kaum mereka sendiri. Mereka kadang-kadang langsung tidak sensitif dengan kawan-kawan dari bangsa lain.
Di sinilah sebenarnya perbezaan antara Pakatan Rakyat (PAS, DAP dan PKR) dengan BN. PAS dengan jelas meletakkan Islam sebagai asas perjuangan merentasi garis sempadan kaum, agama dan ideologi. Sebab itu PAS sentiasa terbuka membela semua kaum sesuai dengan tuntutan Islam itu sendiri.
Begitu juga DAP dan PKR yang diasaskan bukan atas dasar perkauman sempit. Ketiga-tiga parti utama PR ini menerima sesiapa sahaja menjadi ahli atau penyokongnya tanpa membezakan warna kulit, agama dan budaya.
Sejak dari dahulu lagi saya secara konsisten menyeru rakyat Malaysia supaya membuka mata dan hati mereka menolak parti-parti perkauman seperti Umno, MCA dan MIC. Mari sama-sama kita bina Malaysia Baru yang komited berjuang untuk semua kaum dan agama.

PR telah membuktikan kejayaan mereka menangani isu sensitif perkauman dan agama apabila berjaya mengadakan dialog antara agama dalam menangani isu penggunaan kalimah Allah. Ini menunjukkan PR lebih matang, terbuka dan ssuai untuk didokongi oleh semua kaum.

Nasir dikatakan telah membuat kenyataan berbaur perkauman ketika berucap pada seminar '1Malaysia' di Melaka semalam, menyebabkan puluhan ahli MIC, MCA dan perwakilan pertubuhan bukan kerajaan meninggalkan majlis berkenaan.

Menurut sumber, Nasir telah menimbulkan kemarahan hadirin apabila dia melabelkan kaum India dan Cina sebagai pendatang.

Comments

Anonymous said…
Salam,

Statement Datuk Nasir dilihat lebih kepada kenyataan berunsur peribadi dan mungkin kekecewaan beliau. Mungkin kerana melihat Melayu Islam dalam keadaan tertekan telah sebabkan beliau keluar kenyataan seperti ini.

Mungkin juga kenyataan ini ditujukan kepada Cina dan India yang datang ke Malaysia untuk berkerja (contoh: rumah urut dll), bukan kepada Cina dan India yang merupakan warganegar Malaysia.

Walau apa pun, kita perlu selami dan fahami dahulu statement penuh Datuk Nasir.