DOLLAH VS TUAN IBRAHIM : JANGAN RUMITKAN ISU INI

Sebagai ahli PAS saya merasakan rugi bagi kita bertembung dan menghabiskan masa, tenaga dan idea berbalah sesama sendiri dalam isu yang boleh kita selesaikan secara baik. Tidak perlulah kita menggunakan media untuk menegakkan hujah masing-masing. Gunakan saluran yang betul untuk menyelesaikan kekusutan ini.

Masing-masing ada hujah dan bukti. Masing-masing cerdik dan hebat. Jangan ego dan besar diri. Kita perlu berlapang dada dan mendengar dakwaan dan hujah orang lain dengan berdisiplin. Jangan hanya merasakan diri kita sahaja yang betul.

Bagi yang memegang jawatan seperto Setiausaha Agong, Pengerusi Jawatankuasa Disiplin dan sebagainya kita mesti menggunakan jawatan kita mengikut bidang tugas kita. Jangan kita jadi kuku besi dan autokratik. Segala keputusan mesti mengikut peraturan dan perlembagaan. Jangan ikut sedap hati kita sahaja. Walaupun kita mungkin orang lama dan dihormati oleh semua orang, kita mesti adil dan tidak menggunakan kuasa kita di luar ruang lingkup tugas dan tanggungjawab kita.
Bagi yang mengkritik pula, berikan kritikan membina bukannya mengikut emosi dan nafsu sendiri. Keputusan hukuman sudah dibuat secara berhati-hati dan mengambil masa yang lama. Sudah pasti segala aspek dan fakta telah diambil kira.

Akhir sekali saya merayu semua pihak yang terlibat supaya menghentikan semua polemik ini serta merta dan selesaikan secara tertutup dan dengan cara terbaik serta berhikmah.

Alangkah ruginya kita berbalah, bersengkang mata, menghabiskan tenaga, buah fikiran dan idea untuk berlawan sesama sediri. Bukankah lebih baik segala kebijakan dan kebijaksanaan itu dihalakan kepada musuh.

Musuh begitu gembira melihat kita bertelagah sesama sendiri.

Comments

Anonymous said…
sapu jer bawah kapet....apasal ko x suruh hassan ali masa kes kat selangor dulu selesai kan cara baik x payah guna media umno....jgn jd hipokrit lah sopi....ko x reti ker cara bersahabat mcm hassan ali tu....porahhh
Anonymous said…
jangan pertikai jawatankuasa displin..apa masalah dolah ni?cuba tengok negeri engkau tu mcam2 ada kes muslim minum arak, maslah dadah di felda dan sebagainya..Tolong jaga dun yng PAS menang..ni dok sibuk ja