PROFESSOR KANGKUNG, TIDAK NAMPAK KEBAIKAN PR

Seorang Professor kangkung mendakwa semua negeri di bawah kepimpinan PR hanya membuat janji kosong yakni gagal menunaikan segala janji-janji dalam manifesto pilihanraya mereka.

Beliau menyifatkan tindakan politik PR sebagai ‘no-no’, yakni menutup kelemahan mereka melaksanakan pembangunan negeri dengan membuka ‘pekung’ pentadbiran BN terdahulu.

Katanya lagi apa yang dapat dilakukan oleh kerajaan negeri PR ialah menyalahkan kerajaan pusat ‘yang tidak memberi wang’ namun sebagai kerajaan negeri mereka tidak tahu dan tidak sanggup mencari dan membuat wang demi kesejahteraan dan pembangunan negeri masing-masing. Itulah antara kenyataan Professor kangkung di petik dari media arus perdana yang sememangnya mengutamakan periuk nasi.

Tambahnya lagi, apa yang lebih lebih parah adalah sikap dan kelakuan wakil rakyat PR dalam semua Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Mereka adalah ‘bocah’ - kanak-kanak yang suka bermain ‘pijak kepala’, tanak nasi ‘di bawah pokok’, dan membuli orang kecil,”

“Baik di Selangor mahupun di Perak dahulu, mereka akan menindas sehabisnya pembangkang, mengkritik Speaker dan semua akhbar yang mengkritik mereka akan diboikot dan digantung dari edaran dalam negeri,” katanya.

Katanya, amat jelas sikap dan tindakan politik ini sama dengan model pemerintahan di negeri asing, iaitu pemerintahan autokratik yang menjadi akar umbi DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) .

Rakyat, menurutnya harus berwaspada kepada semua politik yang menjanjikan pembelaan dan kesejahteraan terhadap rakyat.

Saya pelik dengan kenyataan Professor kangkung ini kerana langsung tidak dapat melihat kebaikan dan kelebihan yang dilakukan oleh kerajaan PR.

Mengapa beliau tidak mengkritik tindakan kerajaan pusat yang membelakangkan semangat federalisme apabila membeza-bezakan layanan terhadap kerajaan negeri PR berbanding dengan BN. Sedangkan sepatutnya layanan mestilah sama kerana kerajaan negeri PR juga mendapat mandat rakyat.
Antara tindakan yang dilakukan oleh kerajaan pusat ialah menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan untuk menyalurkan bantuan dan wang peruntukan pembangunan, menubuhkan badan seumpama JKKK di kampung, melambat-lambatkan pembayaran peruntukan perkapita, menafikan peruntukan untuk ahli parlimen PR dan lain-lain.
Selain itu Professor kangkung tidak dapat melihat program-program kebajikan dan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan PR. Apakah beliau tidak mendapat maklumat bahawa kerajaan-kerajaan PR memberikan 20 meter padu air percuma, skim bantuan kepada janda, anak yatim, pelajar cemerlang, takaful dan sebagainya.

Kerajaan-kerajaan negeri PR juga berjaya menguruskan kewangan negeri masing-masing dengan baik seperti diiktiraf di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008.
Program pembangunan Fizikal dan pembangunan insan juga hidup subur di negeri-negeri PR. Bantuan kepada sekolah agama, peruntukan kepada program keIslaman di tingkatkan juga tidak dapat dilihat dan dibaca oleh Professor kangkung ini.
Banyak lagi sebenarnya perkara-perkara positif yang dilaksanakan oleh kerajaan PR tetapi tidak mendapat publisiti dan 'coverage' dari media.
Saya yakin jika Professor kangkung ini hanya membaca kitab Umno iaitu Utusan Meloya, Berita Hairan dan lain-lain sudah pasti beliau hanya mengetahui perkara negatif sahaja. Malang sekali kalau seorang Professor hanya membaca kedua-dua kitab itu sahaja tanpa mempelbagaikan pembacaan beliau.
Jika itu yang beliau lakukan maka layaklah beliau mendapat anugerah iaitu PROFESSOR KANGKUNG. Mengabihkan bogheh yo ...........

Comments

Anonymous said…
Tuan..
Srupa ngan puak pembangkang...mana ada yang kerajaan buat baik,, semua nya tak baikkk...politik namanya pun.
Anonymous said…
assalamualaikum.... maaf jika keterbukaan kata2 saya ini... apabila membaca keseluruhan artikel yang saudara utuskan... saya merasakan nilai seorang muslim seolah2 telah dipengaruhi rasa fanatik saudara pada politik... penggunaan bahasa yang saudara gunakan seolah2 memburukkan lagi kredibiliti saudara sebagai pemimpin parti islam... seharusnya saudara menulis dengan kata2 yang boleh menimbulkan rasa ketenangan di samping membuka mata pembaca untuk lebih tertarik kepada islam... dan bukan berlandaskan emosi semata2... seburuk mana pun manusia itu, jangan mudah melabelkan mereka dgm perkataan yang kurang menyenangkan... andaipun marah... terbitkanlah perkataan yang indah... agar yang xsedar akan sedar dan yang buta akan dapat melihat kembali... from : hambaAllah yang kadang2 juga melakukan kesilapan tapi suka ditegur dan menegur... salam ukhwah :)
Anonymous said…
apa kebaikan PR dalam pemerintaha Selangor misalnya? macam-macam musibah adalah..baru setahun lebih dah buat taik..belum apa apa dah boleh cakap duit kutipan zakat nak diagihkan kepada pembangunan selangor tanpa mengira kafir atau tidak. pemimpin pas korang pun satu bodoh...terlopong mulut taktau nak buat apa..
Anonymous said…
comment pun nak review ke sofi wahab? takut ke?